Verschillen
Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
waterbouw:vgm_handboek_1_3 [2014/10/28 09:47] – [3.4.1 Arbeidsmiddelen] henk | waterbouw:vgm_handboek_1_3 [2019/05/21 11:52] (huidige) – [3.4.3 Bouwproces] assist | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
+ | /*live*/ | ||
+ | ====== 3 Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) ====== | ||
+ | ===== 3.1 Inleiding ===== | ||
+ | **Kaderwet, Raamwet**\\ | ||
+ | De Arbowet | ||
+ | |||
+ | **Arbeid onder gezag**\\ | ||
+ | De Arbowet, met zijn uitvoeringsbesluiten, | ||
+ | |||
+ | **Nederlandse bodem**\\ | ||
+ | Met overal wordt ‘op Nederlands grondgebied’ gedoeld: In een fabriek, op kantoor, in een schoolgebouw, | ||
+ | |||
+ | **Arbeidsplaats**\\ | ||
+ | Ten slotte is van belang wat onder arbeidsplaats wordt verstaan. Dat is elke plaats die in verband met de arbeid wordt gebruikt. Een arbeidsplaats kan dus zowel binnen als buiten een gebouw zijn. Ook sanitaire ruimten, moeten aan arboregels voldoen. Er wordt weliswaar geen arbeid verricht, maar ze worden wel in verband met de arbeid gebruikt.\\ | ||
+ | Aan de gebruikte arbeidsmiddelen en werkmethoden worden eveneens eisen gesteld. | ||
+ | |||
+ | ==== 3.1.1 Hoofdlijnen van de Arbowet (AW)==== | ||
+ | Op hoofdlijnen worden in de Arbowet de volgende zaken geregeld: | ||
+ | * Hst. 1. **Definities**, | ||
+ | * Hst. 2. **Verplichtingen** van de werkgever, met name het voeren van arbobeleid, verzuimbeleid en het organiseren van bedrijfshulpverlening (BHV). | ||
+ | * Hst. 3. **Samenwerking** en overleg tussen werkgever en werknemers of diens vertegenwoordiging, | ||
+ | * Hst. 4. **Bijzondere verplichtingen** zoals het samenwerken van verschillende werkgevers, het aanbieden van arbeidsgezondheidskundig onderzoek (ago), het recht op werkonderbreking door een werknemer; in het bijzonder wordt hier de link (kapstok-artikel) gelegd naar het Arbobesluit en de Arboregeling (AW art. 16) en tevens vastgelegd welke verplichtingen van de Arbowet wel en welke niet nader mogen worden geregeld. | ||
+ | * Hst. 5. **Toezicht en ambtelijke bevelen**, waarin de rol van de Arbeidsinspectie is beschreven en diens bevoegdheden zijn vastgelegd zoals werkstillegging en eis tot naleving. | ||
+ | * Hst. 6. **Vrijstellingen en ontheffingen** van bepaalde arboverplichtingen en het aantekenen van beroep tegen een beslissing van de Arbeidsinspectie. | ||
+ | * Hst. 7. **Sancties**, | ||
+ | |||
+ | ==== 3.1.2 Hoofdlijnen van het Arbobesluit (AB)==== | ||
+ | In het Arbobesluit zijn de hoofdlijnen uit de Arbowet nader uitgewerkt. Staan er in de Arbowet beleidsmatige regels met doelvoorschriften, | ||
+ | |||
+ | Het Arbobesluit bestaat uit de volgende hoofdstukken: | ||
+ | * Hst. 1. **Definities** (aanvullend op de Arbowet), zoals wat is een bouwplaats, wat is fysieke belasting? | ||
+ | * Hst. 2. **Nader arbobeleid**: | ||
+ | * Hst. 3. **Inrichting van arbeidsplaatsen**, | ||
+ | * Hst. 4 **Gevaarlijke stoffen en biologische agentia** (ziekteverwekkers), | ||
+ | * Hst. 5.**Fysieke belasting**, | ||
+ | * Hst. 6. **Fysische factoren**, zoals ventilatie, klimaat, geluid, straling, werken onder overdruk. | ||
+ | * Hst. 7. **Arbeidsmiddelen**, | ||
+ | * Hst. 8. Persoonlijke beschermingsmiddelen (pbm’s) en veiligheidssignalering | ||
+ | * Hst. 9. Verplichtingen, | ||
+ | |||
+ | Elk hoofdstuk kan ook aanvullende bepalingen bevatten voor specifieke categorieën werknemers, zoals **jeugdige werknemers, zwangere werknemers en thuiswerkers.** | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== 3.1.3 Hoofdlijnen van de Arboregeling (AR)==== | ||
+ | De Arboregeling (AR) geeft antwoorden op vragen als: Aan welke eisen moet een kraanmachinist voldoen? Voor welke kranen heeft hij een hijsbewijs nodig? Wat is precies de grenswaarde van een stof? Welke stoffen zijn kankerverwekkend? | ||
+ | Er zijn normstellende bepalingen opgenomen, zoals bekwaamheidseisen van een duiker, een gasdokter, een asbestwerker, | ||
+ | Wie wil weten hoe veiligheidssymbolen en veiligheidssignalen eruit zien, vindt dat in de Arboregeling. Het gaat dan om de betekenis van veiligheidskleuren en waarschuwingssymbolen. Ook de hand- en armseinen bij het veilig hijsen behoren daartoe. Dat zijn gestandaardiseerde methoden om veiligheidsinformatie over te dragen.\\ | ||
+ | De Arboregeling heeft dezelfde // | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== 3.1.4 Definities werkgever en werknemer, het begrip derden==== | ||
+ | **Uitzendkrachten**\\ | ||
+ | Het begrip werkgever en werknemer in de Arbowet wijkt enigszins af van de definities in het Burgerlijk Wetboek (BW). Op grond van het BW wordt een arbeidscontract tussen werkgever en werknemer opgesteld. De aanwezigheid van een arbeidscontract is in eerste instantie wel bepalend, maar niet doorslaggevend voor de Arbowet. Ook situaties zonder arbeidscontract kunnen een gezagsrelatie inhouden en daarmee onder de werking van de Arbowet vallen ([[http:// | ||
+ | |||
+ | **Verplichtingen uitzendbureau**\\ | ||
+ | Het uitzendbureau heeft tot taak vast te stellen of de uitzendkracht voldoende voor de gevraagde werkzaamheden gekwalificeerd is. Voorts zal de uitlener met de opdrachtgever afspreken of deze werknemer eigen pbm’s moet meenemen dan wel deze op het werk verstrekt krijgt. Voorts moet het uitzendbureau zorg dragen dat het toepasselijke onderdeel van de RI&E (van de beoogde werkplek) tevoren aan hem is bekend gemaakt. De inlener moet dit deel tijdig aan het uitzendbureau ter beschikking stellen. | ||
+ | |||
+ | **Zzp-ers**\\ | ||
+ | Een zelfstandige (éénmansbedrijf) is noch werkgever noch werknemer in de zin van de Arbowet, en derhalve is de Arbowet niet in z’n geheel op hem van toepassing. Deze categorie zelfstandigen zonder personeel, wordt vaak aangeduid met de term: zzp-ers. Indien bepaalde arbeid met name in de regelgeving wordt genoemd, zoals het slopen van asbest, of duikarbeid, dan gelden deze arboverplichtingen ook voor zzp-ers. Ook bij bouwprojecten worden voor zzp-ers aparte verplichtingen benoemd. Verder zijn per 1-1-2007 ook alle regels die betrekking hebben op ernstige risico’s van toepassing op zzp’ers. | ||
+ | |||
+ | **Derden**\\ | ||
+ | Een ‘derde’ is elke persoon op de arbeidsplaats aanwezig, die niet de werkgever of werknemer in de zin van de Arbowet is. Hieronder vallen: bezoekers, leveranciers, | ||
+ | |||
+ | **Inleenkrachten**\\ | ||
+ | Op eenzelfde arbeidsplaats, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | \\ ===== 3.2 Werkgever, verplichtingen===== | ||
+ | De werkgever heeft aan aantal verplichtingen die in deel 2 en 3 van de Arbowet zijn opgenomen. Het gaat om: | ||
+ | * Arbobeleid ([[http:// | ||
+ | * Risico-inventarisatie en -evaluatie RI&E en Plan van aanpak ([[http:// | ||
+ | * Voorlichting en onderricht ([[http:// | ||
+ | * Bijzondere groepen werknemers, zoals jeugdigen | ||
+ | * Melding en registratie van ongevallen ([[http:// | ||
+ | * Derden ([[http:// | ||
+ | * Algemene verplichtingen werknemers ([[http:// | ||
+ | * Samenwerking en overleg OR ([[http:// | ||
+ | * Deskundige bijstand op het gebied van preventie en bescherming ([[http:// | ||
+ | * Bedrijfshulpverlening [[http:// | ||
+ | * Samenwerking verschillende werkgevers ([[http:// | ||
+ | |||
+ | ==== 3.2.1 Arbobeleid==== | ||
+ | **Wettelijk kader**\\ | ||
+ | Gezien het fundamentele belang, volgt hieronder de letterlijke tekst van artikel,3 van de Arbowet, waarbij de sleutelwoorden vet gedrukt zijn: | ||
+ | - De werkgever zorgt voor de veiligheid en de gezondheid van de werknemers inzake alle met de arbeid verbonden aspecten en voert daartoe een beleid dat is gericht op zo goed mogelijke arbeidsomstandigheden, | ||
+ | * tenzij dit **redelijkerwijs** niet kan worden gevergd organiseert de werkgever de arbeid zodanig dat daarvan geen nadelige invloed uitgaat op de veiligheid en de gezondheid van de werknemer; | ||
+ | * tenzij dit redelijkerwijs niet kan worden gevergd worden de gevaren en risico' | ||
+ | * de inrichting van de arbeidsplaatsen, | ||
+ | * **monotone en tempogebonden arbeid** wordt, zoveel als redelijkerwijs kan worden gevergd, **vermeden dan wel**, indien dat niet mogelijk is, **beperkt**; | ||
+ | * **doeltreffende maatregelen** worden getroffen op het gebied van de **eerste hulp bij ongevallen, de brandbestrijding en de evacuatie** van werknemers en andere aanwezige personen, en doeltreffende verbindingen worden onderhouden met de desbetreffende externe hulpverleningsorganisaties; | ||
+ | * elke werknemer moet bij **ernstig en onmiddellijk gevaar voor zijn eigen veiligheid of die van anderen**, rekening houdend met zijn technische kennis en middelen, de nodige passende maatregelen kunnen nemen om de gevolgen van een dergelijk gevaar te voorkomen, waarbij artikel 29, eerste lid, derde zin, van overeenkomstige toepassing is. | ||
+ | - De werkgever voert, binnen het algemeen arbeidsomstandighedenbeleid, | ||
+ | - Ter uitvoering van het eerste lid draagt de werkgever zorg voor een goede verdeling van **bevoegdheden en verantwoordelijkheden** tussen de bij de werkgever werkzame personen, waarbij hij rekening houdt met de bekwaamheden van de werknemers. | ||
+ | - De werkgever **toetst het arbeidsomstandighedenbeleid regelmatig** aan de ervaringen die daarmee zijn opgedaan en past de maatregelen aan zo dikwijls als de daarmee opgedane ervaring daartoe aanleiding geeft. | ||
+ | |||
+ | **Toelichting**\\ | ||
+ | Arbobeleid gaat in principe over veiligheid en gezondheid van werknemers. In het ideale geval, bij een perfecte organisatie van het werk, zijn er voor werknemers geen (onaanvaardbare) risico’s meer.\\ | ||
+ | Voor zover risico’s moeten worden beperkt geldt de prioriteitsvolgorde: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== 3.2.2 Verzuimbeleid==== | ||
+ | Elke werkgever zal in het kader van de Wet verbetering Poortwachter binnen zijn algemeen arbeidsomstandighedenbeleid een beleid voeren met betrekking tot het ziekteverzuim van de werknemer. Het verzuimbeleid zal erop gericht zijn de werknemer zo snel mogelijk in het arbeidsproces terug te krijgen. Daarbij dient de werkgever ook te kijken naar de mogelijke oorzaken van het verzuim, met name of die betrekking hebben op de arbeid of de arbeidsomstandigheden. | ||
+ | |||
+ | **Begeleiding Ziekteverzuim**\\ | ||
+ | De directe chef van de zieke werknemer heeft een belangrijke rol in de verzuimbegeleiding. Hij onderhoudt contact met zieke vanaf eerste ziekmelding gedurende de gehele ziekteperiode. Hij beoordeelt het verzuimpatroon, | ||
+ | Op baggerprojecten (ook in het buitenland) | ||
+ | |||
+ | **Poortwachter**\\ | ||
+ | De nieuwe sociale wetgeving (Wet Poortwachter) legt ook verantwoordelijkheid bij de werknemer zelf door hem risicodragend te maken voor zijn herstelproces en re-integratie. Met name moet de werknemer na 9 maanden zelf een plan voor zijn re-integratie opstellen en dit aan de controlerende instelling, de UVW, opsturen. | ||
+ | |||
+ | __Verwijzing algemeen:__ \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== 3.2.3 Risico-inventarisatie en –evaluatie (RI& | ||
+ | Elke werkgever moet een risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E) hebben uitgevoerd waarop hij zijn (algemeen) arbobeleid baseert. In de RI&E vermeldt de werkgever alle gevaren en risico' | ||
+ | De detaillering van de RI&E is afhankelijk van de aard van het risico. Voor met name in de Arbowet- en regelgeving genoemde specifieke onderwerpen geldt een plicht tot nadere risico-inventarisatie, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | __Eenvoudig voorbeeld van een RI& | ||
+ | ^RISICO INVENTARISATIE & EVALUATIE | ||
+ | ^nr. ^situatie | ||
+ | |7.4-1 |boswerk, | ||
+ | |::: |::: | ||
+ | |10-8.2 |personen-vervoer over water loodsladder | ||
+ | |::: |::: |te water raken |reddingvesten | ||
+ | |||
+ | |||
+ | \\ __Verwijzing naar wettelijk kader:__ \\ | ||
+ | [[http:// | ||
+ | |||
+ | |||
+ | __Verwijzing algemeen:__ \\ * AI-blad 1: Arbobeleid (te koop via [[https:// | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | \\ **Plan van aanpak**\\ | ||
+ | Als onderdeel van de RIE moet de werkgever vervolgens op basis van de gesignaleerde knelpunten een Plan van Aanpak opstellen. De vastgestelde risico’s en de geregistreerde ongevallen moeten leiden tot een verbeteringsproces, | ||
+ | Op basis van de RI&E worden maatregelen bedacht en door de directie vastgesteld.\\ | ||
+ | Kleinschalige maatregelen (die geen extra budget vereisen, e.d.) kunnen in de lijn worden uitgevoerd, maar maken wel deel uit van het Plan van aanpak (PvA).\\ | ||
+ | In elk geval dient men de termijn en een verantwoordelijk taakhouder van de verbetering in het PvA benoemen. | ||
+ | |||
+ | __Eenvoudig voorbeeld van een Plan van Aanpak__\\ | ||
+ | ^PLAN VAN AANPAK | ||
+ | ^nr. ^situatie | ||
+ | |7.4-1 |boswerk, | ||
+ | |10.8-2 |vervoer te water | ||
+ | |||
+ | |||
+ | \\ __Verwijzing naar wettelijk kader:__ \\ [[http:// | ||
+ | |||
+ | __Verwijzing algemeen: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== 3.2.4 Voorlichting en onderricht==== | ||
+ | Het is van groot belang dat werknemers inzicht krijgen in de risico' | ||
+ | De werkgever moet ook regelmatig nagaan of de werknemer de voorschriften opvolgt en de uitgereikte beschermingsmiddelen gebruikt. De direct leidinggevende moet daar consequent toezicht op houden. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== 3.2.5 Jeugdigen, jeugdige werknemers==== | ||
+ | De werkgever houdt in het bijzonder rekening met ‘de aan de jeugdige leeftijd inherente beperkte werkervaring en onvoltooide lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van deze werknemers’. Tevens moet de werkgever zoveel als redelijkerwijs kan worden gevergd het leer- en vormingsproces van jeugdige werknemers bevorderen. \\ | ||
+ | Samengevat: Jeugdige werknemers (in principe van de leeftijd 16-18 jaar) mogen bepaalde gevaarlijke werkzaamheden, | ||
+ | Voortdurend toezicht is vereist bij onder meer: instortingsgevaar; | ||
+ | Verder gelden voor jeugdige werknemers: aangepaste werktijden, een verbod voor overwerk, consignatiediensten (waarbij de jeugdige buiten werktijd kan worden opgeroepen) of nachtdiensten. | ||
+ | |||
+ | \\ __Verwijzing naar wettelijk kader: | ||
+ | [[http:// | ||
+ | [[http:// | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== 3.2.6 Melding en registratie van ongevallen ==== | ||
+ | **Registratie van ongevallen**\\ | ||
+ | De registratie van arbeidsongevallen met verzuim (incl. dodelijke ongevallen) is wettelijk verplicht([[http:// | ||
+ | De ongevallen met verzuim (> 3 dagen) en dodelijke ongevallen moeten in een register worden vermeld. Aanbevolen wordt echter op vrijwillige basis ook de ongevallen met verzuim ≤ 3 dagen, ongevallen zonder verzuim, de bijna-ongevallen en incidenten te registreren. Deze bieden meer informatie over de aanwezige risico’s en vormen input voor het daarop te voeren arbobeleid. Het ongevallenregister maakt deel uit van de eerder besproken RI&E, c.q. moet daaraan worden toegevoegd. | ||
+ | |||
+ | ^Register ongevallen | ||
+ | ^datum/ | ||
+ | |12 jan 05 | | ||
+ | |. | | ||
+ | |. | | ||
+ | |||
+ | < | ||
+ | < | ||
+ | |||
+ | **Melding van ongevallen**\\ | ||
+ | **Melding aan toezichthouder**\\ | ||
+ | Ongevallen, die leiden tot de dood, een blijvend letsel of ziekenhuisopname | ||
+ | Voor zeeschepen dient de hierboven omschreven melding van ernstige en dodelijke ongevallen aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) te geschieden. In die gevallen waarbij een schriftelijke rapportage aan ILT dient te geschieden kan gebruik gemaakt worden van het standaard ongevallenrapport van ILT (zie onder verwijzing)\\ | ||
+ | Verder geldt voor zeeschepen dat de kapitein verplicht is tot het bijhouden van dagboeken waarin ook averijen en ongevallen moeten worden opgetekend ([[http:// | ||
+ | |||
+ | Voor bepaalde ongevallen met of op schepen geldt ook een meldingsplicht aan de Onderzoeksraad voor veiligheid (zie paragraaf [[waterbouw: | ||
+ | |||
+ | **Materiële schade**\\ | ||
+ | Grote materiële schades behoeven sinds 1 november 1999, de datum van de vernieuwde Arbowet | ||
+ | |||
+ | **Informatierechten m.b.t. ongevallen**\\ | ||
+ | Deskundige werknemers en personen (o.a. de OR), BHV’ers en arbodiensten moeten kennis kunnen nemen van ongevalsrapporten, | ||
+ | |||
+ | \\ __Verwijzing algemeen: | ||
+ | [[http:// | ||
+ | [[http:// | ||
+ | |||
+ | ==== 3.2.7 Veiligheid van derden==== | ||
+ | **Op en langs het werkterrein**\\ | ||
+ | De werkgever moet er ook op toezien dat de veiligheid en gezondheid van derden geen gevaar loopt ([[http:// | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== 3.2.8 Ondersteuning door deskundige personen ==== | ||
+ | Een werkgever moet zich voor onderstaande taken laten ondersteunen door gecertificeerde deskundige personen: | ||
+ | * Toetsen van de RI&E | ||
+ | * Bijstand in begeleiding van zieke werknemers die niet kunnen werken | ||
+ | * Het uitvoeren van:\\ \\ | ||
+ | - een arbeidsgezondheidskundig onderzoek | ||
+ | - een aanstellingskeuring (indien van toepassing | ||
+ | |||
+ | Daarbij gelden de volgende voorwaarden: | ||
+ | * de bijstand van de taken wordt doeltreffend uitgevoerd; | ||
+ | * de bijstand van de taken wordt binnen het bedrijf georganiseerd; | ||
+ | * voor zover het niet binnen het bedrijf kan worden georganiseerd worden externe gecertificeerde deskundigen ingezet; | ||
+ | * de personen, die de bijstand uitvoeren zijn zodanig uitgerust en zodanig in getal en zodanig beschikbaar, | ||
+ | |||
+ | De organisatie van de bijstand bij de genoemde taken kan plaats vinden bij collectieve arbeidsovereenkomst of door een regeling tussen de werkgever en de ondernemingsraad of de personeelsvertegenwoordiging. | ||
+ | |||
+ | Bovenstaande regeling staat bekend als de zogenaamde maatwerkregeling ([[http:// | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== 3.2.9 Arbeidsgezondheidskundig onderzoek==== | ||
+ | **Medisch onderzoek, Aanbieding verplicht, Deelname vrijwillig**\\ | ||
+ | Een werkgever stelt de werknemers periodiek in de gelegenheid een onderzoek te ondergaan, dat erop gericht is de risico' | ||
+ | Met OR wordt afgesproken welke functies om de hoeveel tijd (frequentie) op welke punten worden onderzocht. \\ | ||
+ | Specifiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek moet verplicht worden aangeboden bij nachtarbeid, | ||
+ | Verder medisch onderzoek mag uitsluitend worden verricht indien de noodzaak is erkend. Dat is het geval als er speciale eisen aan de functiehouder worden gesteld. Medisch onderzoek is vaak ook bij andere wetgeving, zoals de Schepenwet voor zeevarenden, | ||
+ | Er zijn protocollen vastgesteld voor functies als asbestwerker, | ||
+ | De medewerker is vrij om van het medisch onderzoek geen gebruik te maken, maar mag bij weigering bepaalde werkzaamheden niet verrichten (asbest), of de functie niet uitoefenen (duiker). | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== 3.2.10 Bedrijfshulpverlening (BHV) en EHBO==== | ||
+ | **Begripsbepaling**\\ | ||
+ | Begripsbepaling Bedrijfshulpverlening (BHV) is de hulp die een bedrijf zelf georganiseerd moet hebben om in geval van een noodsituatie aanwezige mensen op het bedrijfsterrein onmiddellijk te kunnen helpen. In de praktijk is bedrijfshulpverlening nodig van pleisterongeval tot calamiteit.\\ | ||
+ | Daarbij wordt in ernstige situaties een overbruggingsfunctie vervuld totdat hulpdiensten (brandweer, ambulance, politie) aanwezig zijn. De BHV verricht daarna nog hand- en spandiensten voor die hulpdiensten. | ||
+ | |||
+ | **Wettelijk kader**\\ | ||
+ | De Arbowet regelt de BHV op hoofdlijnen. | ||
+ | |||
+ | **Aangewezen werknemers**\\ | ||
+ | Wat zijn bedrijfshulpverleners of bhv-ers? | ||
+ | BHV-ers zijn de medewerkers van het bedrijf die een rol spelen bij de uitvoering van de bhv. Ze ondersteunen de werkgever bij diens plicht om in geval van nood hulp te verlenen. Als medewerking op basis van vrijwilligheid niet lukt, zullen bhv-ers moeten worden aangewezen. Het gaat om het invullen van een wettelijke verplichting. Daar moeten werknemers ook aan meewerken. | ||
+ | |||
+ | **Vier basistaken**\\ | ||
+ | Een bhv-er moet de hulp kunnen bieden die nodig is. Dat hangt af van het soort incident.\\ | ||
+ | In elk geval moet hij/zij een of meerdere van de volgende vier taken kunnen uitvoeren: | ||
+ | * Blussen van een begin van brand. | ||
+ | * Eerste hulp bij een ongeval. | ||
+ | * Begeleiden van medewerkers en aanwezige derden bij een ontruiming. | ||
+ | * Gidsen van ter plaatse gekomen hulpdiensten. | ||
+ | Er zijn ook nog andere taken mogelijk: | ||
+ | * redder met persluchtmasker, | ||
+ | * Een medewerker met een (erkend) EHBO-diploma is op zich nog geen bhv-er, maar kan ook als specialistische bhv-er worden aangewezen en ingezet.\\ | ||
+ | * Aan boord van schepen zal eveneens hulpverlening en EHBO geregeld dienen te zijn. Deze hulp wordt bij de Schepenwet en de Binnenschepenwet nader aangeduid. | ||
+ | |||
+ | \\ __Verwijzing naar wettelijk kader:__\\ [[http:// | ||
+ | |||
+ | __Verwijzing algemeen: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== 3.2.11 Samenwerkende werkgevers==== | ||
+ | **Schriftelijk plan samenwerking**\\ | ||
+ | Waar op eenzelfde plaats meerdere werkgevers arbeid laten verrichten, moeten deze werkgevers samenwerken ([[http:// | ||
+ | |||
+ | **Arbo-coördinator**\\ | ||
+ | Een arbo-coördinator of Arboco is een persoon die de arbo-activiteiten binnen een bedrijf coördineert. Een Arbo-coördinator is geen wettelijk erkende functie. Hij voldoet echter wel aan de eis dat de werkgever ter uitvoering van het arbobeleid een of meerdere werknemers met specifieke arbotaken heeft belast. De arboco is primair adviseur van de directie.(zie ook [[http:// | ||
+ | |||
+ | \\ __Verwijzing naar wettelijk kader:__ \\ [[http:// | ||
+ | |||
+ | |||
+ | \\ **V& | ||
+ | Bij het opzetten en uitvoeren van projecten zijn in bepaalde gevallen de in het Arbobesluit, | ||
+ | Het gaat om de V& | ||
+ | De V& | ||
+ | |||
+ | \\ __Verwijzing naar wettelijk kader:__\\ [[http:// | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | \\ | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | ==== 3.3.1 Verplichtingen werknemer (AW11)==== | ||
+ | **Zes verplichtingen**\\ | ||
+ | Werknemers dragen op grond van de Arbowet ook verantwoordelijkheid voor de veiligheid. In art. 11 zijn een zestal specifieke verplichtingen van de werknemer opgenomen. | ||
+ | * Alle arbeidsmiddelen en gevaarlijke stoffen veilig gebruiken. | ||
+ | * Beveiligingen van machines in tact laten. | ||
+ | * Uitgereikte beschermingsmiddelen gebruiken. | ||
+ | * Meewerken aan voorlichting en onderricht (V&O), dat is o.a. bijwonen van instructiebijeenkomsten. | ||
+ | * Melden van acute gevaren. | ||
+ | * Meewerken aan uitvoering van de wet. | ||
+ | |||
+ | Deze werknemersverplichtingen zijn pas afdwingbaar als de werkgever eerst zijn eigen verplichtingen is nagekomen, zoals: voorlichting en onderricht V&O georganiseerd, | ||
+ | |||
+ | ==== 3.3.2 Rechten werknemer==== | ||
+ | **Werknemer en werkonderbreking**\\ | ||
+ | Elke werknemer heeft het recht bij ernstig gevaar voor personen het werk te onderbreken (AW art. 29), ook zonder instemming van de werkgever. De werknemer behoudt recht op zijn loon gedurende de tijd van onderbreking en moet zijn leidinggevende onmiddellijk op de hoogte stellen. | ||
+ | Indien de werkgever het oneens is met de onderbreking, | ||
+ | Een werkonderbreking in de zin van de Arbowet eindigt of is niet meer aan de orde als: | ||
+ | * de werkgever de onveilige situatie erkent en maatregelen gaat treffen. | ||
+ | * de Arbeidsinspectie een uitspraak heeft gedaan. | ||
+ | |||
+ | **Kosteloos voor werknemer**\\ | ||
+ | Alle kosten die uit de Arbowet voortvloeien komen ten laste van de werkgever (AW art. 44) en zijn derhalve kosteloos voor de werknemer.\\ | ||
+ | Dat gaat zowel om de aanschaf van arbeidsmiddelen, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | __Verwijzingen naar wettelijk kader__\\ | ||
+ | [[http:// | ||
+ | [[http:// | ||
+ | [[http:// | ||
+ | |||
+ | |||
+ | \\ ===== 3.4 Arbobesluit===== | ||
+ | In het Arbobesluit springen enkele onderwerpen er uit die zeer belangrijk zijn voor de waterbouw: | ||
+ | * Arbeidsmiddelen (CE-markering). | ||
+ | * Bedrijfshulpverlening, | ||
+ | * Bouwproces, V& | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== 3.4.1 Arbeidsmiddelen==== | ||
+ | Machines en andere arbeidsmiddelen moeten in principe voldoen aan:\\ | ||
+ | De regels van de Machinerichtlijn, | ||
+ | De Arbeidsmiddelenrichtlijn, | ||
+ | Zie voor verdere informatie over arbeidsmiddelen [[waterbouw: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== 3.4.2 Bedrijfshulpverlening (BHV)==== | ||
+ | De Arbowet bepaalt, dat de bedrijfshulpverleners dienen te beschikken over een zodanige opleiding en uitrusting, zodanig in aantal zijn en zodanig zijn georganiseerd dat zij de basistaken naar behoren kunnen vervullen ([[http:// | ||
+ | * Afstemming van de omvang en deskundigheid op de maatgevende factoren, zoals aard, grootte en ligging van het bedrijf. | ||
+ | * Gebaseerd op het aantal gemiddeld aanwezige personen, en de tijdstippen van aanwezigheid, | ||
+ | * Rekening houdend met niet-zelfredzame personen. | ||
+ | * Binnen enkele minuten moet de hulp een aanvang hebben genomen., hetgeen consequenties heeft voor de oproepbaarheid van bhv-ers. | ||
+ | * De eigen hulp moet de opkomsttijd van externe hulpdiensten kunnen overbruggen. | ||
+ | * Mogelijkheid van gezamenlijke bhv van meerdere werkgevers is toegestaan. | ||
+ | * Voldoende informatie aan werknemers (ook middels opgehangen instructies voor calamiteiten). | ||
+ | * Voldoende opleiding en regelmatige oefeningen. | ||
+ | |||
+ | __Verwijzing naar wettelijk kader: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== 3.4.3 Bouwproces==== | ||
+ | **Projectlocatie**\\ | ||
+ | Een belangrijk onderdeel van het Arbobesluit is de afdeling Bouwproces (Arbobesluit Hoofdstuk 2, afdeling 5). Het merendeel van de projecten van waterbouwbedrijven in Nederland valt onder de regels van het Bouwproces. Dit onderdeel is gebaseerd op de EG-richtlijn ‘Tijdelijke en mobiele bouwplaatsen’ (TMB). De reikwijdte is veel groter dan de titel doet vermoeden. Niet alleen bouwen, maar ook andere risicovolle werkzaamheden, | ||
+ | Voor het bouwproces heeft het Arbobesluit extra definities vastgesteld. Naast werkgever en werknemer zijn hier nog de volgende partijen van belang: opdrachtgever, | ||
+ | Voor een bouwwerk is vrijwel altijd een Veiligheids- en Gezondheidsplan (V& | ||
+ | Meestal is vooraf een melding van het bouwproces aan de Arbeidsinspectie (AI) verplicht. Dat is bij meer dan EUR 375.000,= bouwsom of meer dan 20 mandagen werk. Ook bij alle extra gevaarlijke werkzaamheden (zie boven), ongeacht de omvang van het werk, moet er worden gemeld en een V& | ||
+ | |||
+ | **Bouwbesluit**\\ | ||
+ | De afdeling Bouwproces van het Arbobesluit | ||
+ | |||
+ | __Verwijzing naar wettelijk kader: | ||
+ | |AB hst 2 afd 5: bouwproces]] (via de link komt men bij het 1< | ||
+ | |||
+ | __Verwijzing algemeen: | ||
+ | | SZW brochure ‘Veilig bouwen, gezond bouwen’]].\\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | ===== 3.5 Inspectie SZW (voorheen Arbeidsinspectie)===== | ||
+ | **Handhaving**\\ | ||
+ | De toezichthoudende en handhavende instantie bij de Arbowet is de Inspectie SZW (voorheen arbeidsinspectie) ([[http:// | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Overtredingen**\\ | ||
+ | In de meeste gevallen zal de Inspectie SZW bij geconstateerde overtredingen overgaan tot boeteoplegging. De grondslag is art. 33 ([[https:// | ||
+ | |||
+ | **Werkstillegging**\\ | ||
+ | De Inspectie SZW is bevoegd bij ernstig gevaar voor personen het werk stil te leggen ([[http:// | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | \\ | ||
+ | ===== 3.6 Informatiebronnen Arbowetgeving===== | ||
+ | |||
+ | ==== 3.6.1 Arbocatalogus==== | ||
+ | De Arbocatalogus is een document, waarin vertegenwoordigende organisaties van werkgevers en werknemers op sectorniveau vastleggen welke maatregelen (middelvoorschriften) getroffen worden om te voldoen aan de doelvoorschriften in de Arbowet. De Arbocatalogus wordt getoetst door de Arbeidsinspectie.\\ | ||
+ | De Arbocatalogus is ontstaan bij de wijzigingen van de Arbowet per 1 januari 2007. De Arbocatalogus, | ||
+ | Net als de voormalige beleidsregels behoren de afspraken in de arbocatalogus niet tot de wetgeving, maar zijn wel een aanbeveling hoe men op de werkvloer, het beste aan zijn wettelijke verplichtingen kan voldoen. Als een werkgever kiest voor de uitvoering conform de afspraken in de arbocatalogus | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== 3.6.2 Arbo-Informatie-bladen (AI-bladen)==== | ||
+ | **Informatie overheid**\\ | ||
+ | Toelichtingen op de arboregelgeving zijn ook te vinden in Arbo-informatiebladen, | ||
+ | |||
+ | ==== 3.6.3 Overige bronnen==== | ||
+ | Op de markt zijn vele boeken en naslagwerken verkrijgbaar. | ||
+ | Ook op internet zijn vele websites die informatie verschaffen. Het verdient echter aanbeveling voor de wettelijke interpretaties uitsluitend de aan de overheid gelieerde websites te gebruiken. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | \\ ===== 3.7 Bouwbesluit===== | ||
+ | |||
+ | ==== 3.7.1 Samenhang Bouwbesluit en Arbobesluit==== | ||
+ | Sinds 1 januari 2003 is de ‘machtsstrijd’ tussen Bouwbesluit en Arbobesluit grotendeels beslecht in het voordeel van het Bouwbesluit. Zowel in het Bouwbesluit als het Arbobesluit stonden bepalingen betreffende de bouw en inrichting van een bedrijfsgebouw.\\ | ||
+ | In het huidige Arbobesluit is opgenomen, dat indien een gebouw qua bouw en vaste inrichting aan het Bouwbesluit voldoet, het ook geacht wordt aan hoofdstuk 3 Inrichting van de arbeidsplaats van het Arbobesluit te voldoen. Het gaat dan om regels voor veiligheid en gezondheid. Dat betreft onder meer brandveiligheid, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | =====Verwijzingen===== | ||
+ | |||
+ | [[http:// | ||
+ | [[http:// | ||