waterbouw/vgm_handboek_4_33.txt · Laatst gewijzigd: 2014/05/30 22:30 door henk
Verschillen
Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
waterbouw:vgm_handboek_4_33 [2014/04/28 19:32] – henk | waterbouw:vgm_handboek_4_33 [2014/05/30 22:30] (huidige) – henk | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
+ | /*live*/ | ||
+ | ~~NOTOC~~ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | =========Bijlage 33========= | ||
+ | |||
+ | =====Wet- en regelgeving m.b.t. hijs- en hefmiddelen===== | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | **Bijlage 33 bestaat uit 4 delen t.w.: | ||
+ | |||
+ | ^ deel ^omschrijving | ||
+ | | **1** | ||
+ | | **2** | ||
+ | | **3** | ||
+ | | **4** | ||
+ | |||
+ | ***+ per categorie detailinformatie over keuringen, certificaten etc.**\\ | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ====1. | ||
+ | |||
+ | **1.0 Hijs- en hefmiddelen**\\ | ||
+ | Het gebruik van hijs- en hefmiddelen is gebonden aan regels en voorschriften. Deze regels en voorschriften zijn ontstaan uit het risico dat het gebruik van hijs- en hefmiddelen met zich meebrengt. De wetgever heeft een aantal algemene regels en voorschriften opgenomen in de wetgeving.\\ | ||
+ | |||
+ | **1.1 Machinerichtlijn**\\ | ||
+ | In de Europese Machinerichtlijn zijn de minimale veiligheidseisen die aan producten moeten worden gesteld vastgelegd. De Machinerichtlijn is in eerste instantie bedoeld om handelsbelemmeringen binnen Europa te voorkomen. Verder legt de Machinerichtlijn de verantwoordelijkheid voor het op de markt brengen van een veilige machine bij de fabrikant, importeur of leverancier. Vanaf 1 januari 1995 mogen er geen machines meer verhandeld of in gebruik genomen worden die niet voorzien zijn van een correct aangebrachte CE-markering.\\ | ||
+ | Voor hoogwerkers is de datum 1 januari 1997 van toepassing. Dit geldt ook voor gebruikte machines en hoogwerkers afkomstig uit landen van buiten de Europese Unie.\\ | ||
+ | Degene die deze markering (merkteken) heeft aangebracht of laat aanbrengen, heeft zich ervan vergewist dat het product met alle dwingende bepalingen van de Europese Unie in overeenstemming is. De Machinerichtlijn is in de Nederlandse wetgeving overgenomen in de Warenwet. De wetten zijn verder uitgewerkt in de Warenwetregeling machines.\\ | ||
+ | N.B.: | ||
+ | -Bovenstaande is alleen van toepassing binnen Europa. Buiten Europa krijgt men te maken met de lokale wetgeving op dit gebied. Ditzelfde geldt ook voor een aantal hierna genoemde punten.\\ | ||
+ | -In beleidsregel | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **1.2 Gebruiksaanwijzing**\\ | ||
+ | De gebruiksaanwijzing heeft door de komst van de Machinerichtlijn een nadrukkelijker functie gekregen. Fabrikanten dienen het bedoelde gebruik te omschrijven in de gebruiksaanwijzing. De gebruiker dient de gebruiksaanwijzing op te volgen.\\ | ||
+ | |||
+ | **1.3 Richtlijn Arbeidsmiddelen**\\ | ||
+ | De Europese Richtlijn Arbeidsmiddelen is bedoeld om de veiligheid en de gezondheidsbescherming op de werkplek te verbeteren. Arbeidsmiddelen zijn alle apparaten, machines, gereedschappen en installaties die op de arbeidsplaats worden gebruikt. Vanaf 5 december 2002 dienen alle arbeidsmiddelen aan deze richtlijn te voldoen.\\ | ||
+ | De minimumvoorschriften van Europese Richtlijn Arbeidsmiddelen zijn opgenomen in het Arbobesluit (zie ook de alinea 1.5 Arbobesluit hieronder).\\ | ||
+ | |||
+ | **1.4 Richtlijn betreffende de veiligheids- en gezondheidssignalering op het werk**\\ | ||
+ | De Richtlijn betreffende de minimumvoorschriften voor de veiligheids- en gezondheidssignalering op het werk (92/ | ||
+ | |||
+ | **1.5 Arbobesluit**\\ | ||
+ | In [[http:// | ||
+ | |||
+ | **1.6 Arboregeling**\\ | ||
+ | In hoofdstuk 7 van de Arboregeling zijn nadere regels en voorschriften opgenomen ten aanzien van persoonscertificatie van machinisten werkzaam op bouwplaatsen.\\ | ||
+ | Verder zijn in hoofdstuk 8 van de Arboregeling de eisen opgenomen zoals vermeld in de Richtlijn Veiligheids- en gezondheidssignalering.\\ | ||
+ | |||
+ | **1.7 Arbobeleidsregels**\\ | ||
+ | De van toepassing zijnde Arbobeleidsregels zijn ondergebracht in bijlage 28 van de Arbocatalogus Waterbouw.\\ | ||
+ | |||
+ | **1.8 Warenwetbesluit machines**\\ | ||
+ | In hoofdstuk 3, Keuring en certificatie, | ||
+ | De keuring van hijskranen staat omschreven in het Warenwetbesluit machines, hoofdstuk 4, Verkeer en gebruik, artikel 6d.\\ | ||
+ | |||
+ | **1.9 Warenwetregeling machines**\\ | ||
+ | In artikel 2a van de Warenwetregeling machines zijn nadere regels en voorschriften opgenomen ten aanzien van certificatie van hijskranen.\\ | ||
+ | |||
+ | **2.0 Machinerichtlijn en transporthouders**\\ | ||
+ | Voor enkele middelen waaronder transporthouders, | ||
+ | Het zal duidelijk zijn dat deze transporthouders wel onder de Arbowet vallen.\\ | ||
+ | |||
+ | **2.1 Zelfgemaakte hijs- en hefmiddelen**\\ | ||
+ | Alle zelfgemaakte hijs- of hefmiddelen dienen te voldoen aan de hiervoor geldende richtlijnen. Dit betekent dat de maker van het betreffende hijs- of hefmiddel (de maker wordt gezien als fabrikant) de procedure volgens de Machinerichtlijn dient te doorlopen om vervolgens de CE-markering op het middel aan te brengen en een verklaring van overeenstemming uit te schrijven. Voor zelfgemaakte hijs- of hefgereedschappen die vóór 1 januari 1995 in gebruik genomen zijn, zijn de gestelde eisen in de Richtlijn Arbeidsmiddelen van toepassing.\\ | ||
+ | |||
+ | **2.2 Hijs- of hefmiddelen met verwisselbare uitrustingsstukken**\\ | ||
+ | Voor middelen met verwisselbare uitrustingsstukken geldt dat het basismiddel voorzien dient te zijn van een CE- markering en een IIA-verklaring van overeenstemming. In het algemeen wordt voor hulpstukken een IIB-verklaring van overeenstemming afgegeven.\\ Op basis van de documentatie van het basismiddel moet blijken of een verwisselbaar uitrustingsstuk gebruikt mag worden. Indien de functie van het middel wordt gewijzigd, dient een nieuwe CE-markering te worden aangebracht. Voorbeelden hiervan zijn: de bevestiging van een giek aan een verreiker of de bevestiging van een hijshaak aan een grondverzetmachine (wiellader).\\ | ||
+ | |||
+ | **2.3 Certificering en erkenning voor het keuren en beproeven van hijs- en hefmiddelen**\\ | ||
+ | De wetgeving met betrekking tot de certificering en erkenning voor het keuren en beproeven van hijs- en hefmiddelen is aan de wal en aan boord van schepen verschillend geregeld t.w.: | ||
+ | *De erkenning van keurbedrijven voor hijs- en hefmiddelen die aan de wal gebruikt worden met uitzondering van mobiele kranen of torenkranen met een bedrijfslastmoment ≥10tm is niet wettelijk geregeld. In artikel [[http:// | ||
+ | *Voor het keuren en beproeven van hijs- en hefwerktuigen en hijs- en hefgereedschappen aan boord van schepen voor het laden en lossen wordt in het Arbobesluit gesproken over onze Minister en gecertificeerde instellingen. Tevens wordt hier gesproken over certificaatformulieren die door de gecertificeerde instelling mogen worden afgegeven. Voor de uitvoering van deze taken heeft de minister de classificatie- of klassenbureaus aangewezen. Deze erkenning is dus wettelijk geregeld (zie Arbobesluit artikel [[http:// | ||
+ | |||
+ | **2.4 De rol van klassenbureaus m.b.t. het keuren en beproeven van hijs- en hefmiddelen**\\ | ||
+ | Een onderzoekingsbureau of classificatiebureau, | ||
+ | **Doel van de klassenbureaus**\\ | ||
+ | Klassenbureaus geven regels en voorschriften uit voor de bouw en uitrusting van schepen. Zij houden toezicht op de bouw en volgen de levensloop van een schip door periodieke controle. Het klassenbureau verstrekt voor deze schepen een " | ||
+ | **Link tussen klassenbureaus en wetgever**\\ | ||
+ | Elke staat waarin schepen worden geregistreerd [vlaggenstaat] moet erover waken dat schepen die onder haar vlag varen zich gedragen in overeenstemming met het internationaal recht. Daarvoor stelt de wetgever van dit land eisen aan zaken zoals stabiliteit, | ||
+ | \\ \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ====2. Wet- en regelgeving m.b.t. hijs- en hefwerktuigen==== | ||
+ | De wetgeving (specifiek de Arbowetgeving) maakt onderscheid tussen de volgende twee hoofdgroepen hijs- en hefwerktuigen: | ||
+ | -hijs- en hefwerktuigen die gebruikt worden voor het laden en lossen aan boord van schepen | ||
+ | -overige hijs- en hefwerktuigen aan de wal en aan boord van schepen | ||
+ | |||
+ | N.B. Een verdere specificatie van de overige hijs- en hefwerktuigen in de verschillende categorieën wordt hieronder aangegeven.\\ | ||
+ | |||
+ | **Opmerking over hijs- en hefwerktuigen voor het laden- en lossen aan boord van schepen**\\ | ||
+ | De wetgeving m.b.t. hijs- en hefwerktuigen die gebruikt worden voor het laden en lossen aan boord van schepen komt voort uit de periode dat de schepen met stukgoed vaak gelost werden door aparte laad- en losploegen die lokaal werden ingehuurd. Deze ploegen moesten dan gebruikmaken van de scheepskranen en het hijsgereedschap van boord. Om ongevallen zoveel mogelijk te voorkomen moest men er van op aan kunnen dat de hijswerktuigen en het hijsgereedschap van het schip in orde waren. Deze zekerheid heeft men ingebouwd door de specifieke certificering. Inmiddels is er in de scheepvaart nog al het een en ander veranderd en is de overslag van stukgoed sterk gereduceerd met de opkomst van het containervervoer.\\ | ||
+ | In de Waterbouw speelt het bovenstaande helemaal niet omdat wij geen commerciële vrachtgoederen laden en lossen maar op z’n hoogst zaken aan de wal zetten of van de wal halen voor reparatie of ander eigen gebruik.\\ | ||
+ | Volgens de definitie van het Arbobesluit vallen de dekkranen aan boord van de schepen in de Waterbouw op enkele uitzonderingen na (denk hierbij bijvoorbeeld aan overslagschepen) dus onder de bovengenoemde groep 2 (“Overige Hijs- en hefwerktuigen”). De praktijk leert echter dat de meeste dekkranen aan boord van de schepen in de Waterbouw | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Informatie in de hierna volgende tabellen en verwijzingen naar tabellen**\\ | ||
+ | * In de 1ste tabel vindt men alle wetsartikelen die voorkomen in de daarna volgende tabellen met specifieke eisen voor hijs- en hefwerktuigen. | ||
+ | * In de overige tabellen en verwijzingen naar tabellen vindt men per categorie hijs- en hefwerktuigen welke wetsartikelen betrekking hebben op specifieke eisen m.b.t. controles, inspecties, periodieke keuringen, operators, kraanboeken etc.\\ De indeling van de verschillende categorieën is als volgt:\\ \\ | ||
+ | ***[[# | ||
+ | ***[[# | ||
+ | ***[[# | ||
+ | ***[[# | ||
+ | ***[[# | ||
+ | ***[[# | ||
+ | ***[[# | ||
+ | ***[[# | ||
+ | ***[[# | ||
+ | ***[[# | ||
+ | ***[[# | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Wetsartikelen die voorkomen in de hierna volgende tabellen met specifieke eisen voor hijs- en hefwerktuigen**\\ | ||
+ | ^ Wetgeving | ||
+ | | Arbobesluit | ||
+ | | Arbobesluit | ||
+ | | Arbobesluit | ||
+ | | Arbobesluit | ||
+ | | Arbobesluit | ||
+ | | Arbobesluit | ||
+ | | Arbobesluit | ||
+ | | Arbobesluit | ||
+ | | Arboregeling | ||
+ | | Warenwetbesluit machines | ||
+ | | Warenwetbesluit machines | ||
+ | | Warenwetbesluit machines | ||
+ | | Warenwetbesluit machines | ||
+ | | Warenwetbesluit machines | ||
+ | | Warenwetbesluit machines | ||
+ | | Warenwetbesluit machines | ||
+ | | Warenwetregeling machines | ||
+ | | Technische voorschriften binnenschepen, | ||
+ | | | ||
+ | N.B. buiten de bovengenoemde wet- en regelgeving die wordt genoemd in de onderstaande tabellen kennen we ook beleidsregel | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===Categorie 1=== | ||
+ | **Alle hijs- en hefwerktuigen met een bedrijfslast < 2t met uitzondering van hijswerktuigen genoemd in categorie | ||
+ | |<100% 10% 15% 30% 30% 15%>| | ||
+ | ^ Wetgeving | ||
+ | | Arbobesluit [[http:// | ||
+ | | Arbobesluit [[http:// | ||
+ | | Warenwet- besluit machines [[http:// | ||
+ | |||
+ | |||
+ | *De maximum periode waarna gekeurd moet worden staat niet in het artikel 7.4a van het Arbobesluit echter wel in de “Nota van toelichting” | ||
+ | De betreffende zin uit het bovengenoemde Staatsblad luidt als volgt: | ||
+ | “Niet voorgeschreven is met welke frequentie een arbeidsmiddel in de gebruiksfase moet worden gekeurd omdat dit afhangt van het soort arbeidsmiddel en de intensiteit van het gebruik. Om de frequentie te bepalen kan de werkgever de risico-inventarisatie en -evaluatie op grond van artikel 4 van de Arbeidsomstandighedenwet gebruiken, waarbij als ondergrens eenmaal per jaar kan worden aangehouden.” \\ | ||
+ | Bovenstaand betekent in de praktijk | ||
+ | |||
+ | ===Categorie 2== | ||
+ | **Alle hijs- en hefwerktuigen met een bedrijfslast ≥ 2t met uitzondering van hijswerktuigen genoemd in categorie 3, 4a, 4b, 5a, 5b, 6a, 6b, 9 en 10**\\ | ||
+ | |<100% 10% 15% 30% 30% 15%>| | ||
+ | ^ Wetgeving | ||
+ | | Arbobesluit [[http:// | ||
+ | | Arbobesluit [[http:// | ||
+ | | Warenwet- besluit machines [[http:// | ||
+ | | Warenwet- besluit machines [[http:// | ||
+ | | Warenwet- besluit machines [[http:// | ||
+ | \\ \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===Categorie 3== | ||
+ | **Mobiele kranen voor haakbedrijf en torenkranen met een bedrijfslastmoment ≥ 10tm.\\ Verder geldt voor de hieronder genoemde hijswerktuigen dat zij wat __bediening__ betreft onder categorie 3 en voor het overige deel zoals keuringen etc. onder categorie 2 vallen**\\ | ||
+ | *funderingsmachines | ||
+ | *torenkranen met een giekhoogte van ≥ 20 mtr boven het vlak van ondersteuning | ||
+ | N.B. Onder categorie 3 vallen ook de autolaadkranen met de bovengenoemde bedrijfslastmoment die bestemd zijn voor ander gebruik dan uitsluitend laden en lossen van de laadbak van het voertuig (zie ook verwijzing in categorie 9). | ||
+ | |||
+ | |<100% 10% 15% 30% 30% 15%>| | ||
+ | ^ Wet-\\ geving | ||
+ | | Arbo-\\ besluit [[http:// | ||
+ | | Arbo-\\ besluit [[http:// | ||
+ | | Arbo-\\ besluit [[http:// | ||
+ | | Arbo-\\ regeling [[http:// | ||
+ | | Waren-\\ wet-\\ besluit machines [[http:// | ||
+ | | Waren-\\ wet-\\ besluit machines [[http:// | ||
+ | \\ \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===Categorie 4a=== | ||
+ | **Hijs- en hefwerktuigen aan boord van zeeschepen voor het laden en lossen**\\ | ||
+ | |||
+ | |<100% ->| | ||
+ | ^ Wet-\\ geving | ||
+ | | Arbo-\\ besluit [[http:// | ||
+ | \\ \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ===Categorie 4b=== | ||
+ | **Hijs- en hefwerktuigen aan boord van binnenschepen* voor het laden en lossen** | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |<100% ->| | ||
+ | ^ Wet-\\ geving | ||
+ | |De kranen aan boord van de binnenschepen die voor het het laden en lossen worden gebruikt moeten in de 1ste plaats voldoen aan de wet- en regelgeving voor de kranen zoals genoemd in de tabel voor categorie 5b en 6b. In het betreffende wetsartikel dat genoemd wordt in categorie 5b en 6b staat verder aangegeven dat kranen waarvan de bedrijfslast > 2t bedraagt, die dienen voor de overslag van vracht bovendien moeten | ||
+ | | Arbo-\\ besluit [[http:// | ||
+ | \\ \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===Categorie 5a en 6a=== | ||
+ | |||
+ | **Hijs- en hefwerktuigen aan boord van zeeschepen die __niet__ gebruikt worden voor het laden en lossen (categorie 5a voor bedrijflast < 2t en categorie 6a voor bedrijfslast ≥ 2t)**\\ | ||
+ | |||
+ | |<100% ->| | ||
+ | ^ Wetgeving | ||
+ | | Een en ander volgens de wetgeving met dezelfde specificatie zoals genoemd onder respectievelijk categorie 1 of 2. N.B. Warenwetbesluit machines niet van toepassing op zeeschepen en mobiele offshore-eenheden ([[http:// | ||
+ | \\ \\ | ||
+ | |||
+ | ===Categorie 5b en 6b=== | ||
+ | |||
+ | **Hijs- en hefwerktuigen aan boord van binnenschepen* die __niet__ gebruikt worden voor het laden en lossen (categorie 5b voor bedrijfslast < 2t en categorie 6b voor bedrijfslast ≥ 2t)**\\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |<100% ->| | ||
+ | ^ Wetgeving | ||
+ | | Technische voor-\\ schriften binnen-\\ schepen, bijlage II, deel II Inrichting en uitrusting van schepen, hoofdstuk 11 Veiligheid op de werkplek art. 11.12 en [[http:// | ||
+ | \\ \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===Categorie 7=== | ||
+ | **Autolaadkranen met een bedrijfslast < 2t**\\ | ||
+ | Dezelfde specificaties als aangegeven voor categorie 1\\ | ||
+ | N.B. de EG-verklaring dient hierbij betrekking te hebben op het samenstel van laadkraan en vrachtauto.\\ | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | ===Categorie 8=== | ||
+ | **Autolaadkranen met een bedrijfslast ≥ 2t en met een bedrijfslastmoment < 10tm en autolaadkranen met een bedrijfslastmoment ≥ 10tm waarbij de autolaadkraan uitsluitend bestemd is voor het laden en lossen van de laadbak van het eigen voertuig**\\ | ||
+ | Dezelfde specificaties als aangegeven voor categorie 2\\ | ||
+ | N.B. de EG-verklaring dient hierbij betrekking te hebben op het samenstel van laadkraan en vrachtauto.\\ | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | ===Categorie 9=== | ||
+ | **Autolaadkranen met een bedrijfslastmoment ≥ 10tm waarbij de autolaadkraan ook bestemd is voor ander gebruik dan uitsluitend voor het laden en lossen van de laadbak van het eigen voertuig**\\ | ||
+ | Dezelfde specificaties als aangegeven voor categorie 3\\ | ||
+ | N.B. de EG-verklaring dient hierbij betrekking te hebben op het samenstel van laadkraan en vrachtauto.\\ | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | ===Categorie 10=== | ||
+ | |||
+ | **Heftrucks** | ||
+ | |||
+ | |<100% ->| | ||
+ | ^ Wet-\\ geving | ||
+ | | Arbo-\\ besluit [[http:// | ||
+ | | Arbo-\\ besluit art. [[http:// | ||
+ | | Arbo-\\ besluit art. [[http:// | ||
+ | | Waren-\\ wet- besluit machines [[http:// | ||
+ | \\ \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ====3. Wet- en regelgeving m.b.t. hijs- en hefgereedschap==== | ||
+ | |||
+ | Net zoals bij de hijs- en hefwerktuigen maakt de wetgeving onderscheid tussen de volgende twee hoofdgroepen hijs- en hefgereedschap: | ||
+ | *hijs- en hefgereedschap dat gebruikt worden voor het laden en lossen aan boord van schepen | ||
+ | *overige hijs- en hefgereedschap aan de wal en aan boord van schepen\\ | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | **Informatie in de hierna volgende tabellen **\\ | ||
+ | * In de 1ste tabel vindt men alle wetsartikelen die voorkomen in de daarna volgende tabellen met specifieke eisen voor hijs- en hefgereedschap. | ||
+ | * In de volgende twee tabellen vindt men per categorie hijs- en hefgereedschap welke wetsartikelen betrekking hebben op specifieke eisen m.b.t. controles, inspecties, periodieke keuringen, operators, kraanboeken etc.\\ De indeling van de twee categorieën is als volgt:\\ \\ | ||
+ | ***[[# | ||
+ | ***[[# | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | **Wetsartikelen die voorkomen in de hierna volgende tabellen met specifieke eisen voor hijs- en hefgereedschap.**\\ | ||
+ | |||
+ | |<100% 10% 5% 5% 15% 65%>| | ||
+ | ^ Wetgeving | ||
+ | | Arbobesluit | ||
+ | | Arbobesluit | ||
+ | | Beleidsregel | ||
+ | | Beleidsregel | ||
+ | | Beleidsregel | ||
+ | | Warenwetbesluit machines | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===Categorie 3.1=== | ||
+ | |||
+ | **Hijs- en hefgereedschap exclusief hijs- en hefgereedschap voor het laden en lossen aan boord van schepen**\\ | ||
+ | |<100% ->| | ||
+ | ^ Wet-\\ geving | ||
+ | | Arbo-\\ besluit | ||
+ | | Waren-\\ wet-\\ besluit machines [[http:// | ||
+ | | Beleids-\\ regel\\ | ||
+ | | Beleids-\\ regel\\ | ||
+ | | Beleids-\\ regel [[waterbouw: | ||
+ | \\ | ||
+ | *Bij controle, inspectie, keuring en beproeving, inclusief de periodes waarbinnen dit dient te gebeuren, buiten de wetgeving ook de voorschriften van de fabrikant opvolgen.\\ | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===Categorie 3.2=== | ||
+ | **Hijs- en hefgereedschap voor het laden en lossen aan boord van schepen**\\ | ||
+ | |<100% ->| | ||
+ | ^ Wet\\ geving | ||
+ | | Arbo\\ besluit | ||
+ | | Arbo\\ besluit | ||
+ | | Beleids-\\ regels | ||
+ | \\ | ||
+ | *Bij controle, inspectie, keuring en beproeving, inclusief de periodes waarbinnen dit dient te gebeuren, buiten de wetgeving ook de voorschriften van de fabrikant opvolgen.\\ | ||
+ | \\ \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ====4. Wet- en regelgeving m.b.t. plaatogen (puttings)==== | ||
+ | |||
+ | Net zoals bij de hijs- en hefwerktuigen en hijs- en hefgereedschap maakt de wetgeving onderscheid tussen de volgende twee hoofdgroepen hijsogen: | ||
+ | *hijsogen voor het laden en lossen aan boord van schepen | ||
+ | *overige hijsogen aan de wal en aan boord van schepen\\ | ||
+ | |||
+ | **Toelichting op wetgeving**\\ | ||
+ | Alle hijs- en hefmiddelen vallen binnen het toepassingsgebied van de Machinerichtlijn. Hijs- en hefmiddelen die na 1 januari 1995 in gebruik genomen zijn (c.q. in de handel gebracht zijn), moeten voorzien zijn van een CE-markering en een EG-verklaring van overeenstemming. Verder heeft de Europese Commissie bepaald dat los geleverde hijsankers, **hijsogen (schroefbaar en lasbaar)**, hijslussen (staal en kunststof), corner fittings (containers), | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Wetteksten die betrekking hebben op hijsogen/ | ||
+ | |<100% 10% 5% 5% 40% 40%>| | ||
+ | ^ Wetgeving | ||
+ | | Arbobesluit | ||
+ | | Warenwetbesluit machines | ||
+ | |||