Verschillen
Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisie | |||
waterbouw:vgm_handboek_1_1 [2014/07/06 11:44] – henk | waterbouw:vgm_handboek_1_1 [2019/03/01 11:12] (huidige) – assist | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
+ | /*live*/ | ||
+ | ====== 1 Hoofdlijnen Wet- en regelgeving ====== | ||
+ | ===== 1.1 Wetgevend kader, Nederlands recht ===== | ||
+ | ==== 1.1.1 Recht en wet ==== | ||
+ | **Recht en wet**\\ | ||
+ | Wetgeving vormt de basis voor het veiligheidsbeleid en het milieubeleid in de bedrijven. We spreken gemakshalve van veiligheidsbeleid, | ||
+ | |||
+ | **Wetgeving en gewoonterecht**\\ | ||
+ | In dit hoofdstuk komen enkele algemene kenmerken van wet- en regelgeving in het Nederlandse recht aan de orde.\\ | ||
+ | In de eerste plaats leest u welke soorten recht er zijn. Dat betreft de verschillende manieren om het huidige recht onder te verdelen. Zo bestaat er de tweedeling publiekrecht en privaatrecht. Het publiekrecht geeft aan wat de overheid voor burgers verplicht heeft gesteld. Het privaatrecht wat de verplichtingen tussen burgers, incl. rechtspersonen zoals bedrijven, onderling zijn. Het publiekrecht kent weer onderverdelingen die onze verplichtingen in een rechtsstaat en de rol van de overheid bepalen.\\ | ||
+ | Het grootste deel van het recht is bij wet geregeld. Dat lijkt dubbel gezegd, maar er bestaat ook ‘gewoonterecht’, | ||
+ | In dit hoofdstuk worden voorts enkele belangrijke begrippen zoals ‘bevoegd gezag’ en ‘Nederlands grondgebied’ besproken. Ook wordt uitgelegd wat met ‘internationale wetgeving’ wordt bedoeld. | ||
+ | |||
+ | **‘Iedere Nederlander’**\\ | ||
+ | ‘Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen.’ Deze gevleugelde uitspraak geeft aan dat u zich niet erop mag beroepen dat u van een bepaald gebod of verbod geen weet had. Formeler gezegd, dat er doorgaans geen ‘verontschuldigbare onwetendheid’ bestaat. De essentie van deze uitspraak is, dat zodra u, ook al is het onbewust, de wet overtreedt, u in principe strafbaar bent. De wet geldt overigens ook voor elke buitenlander die zich op Nederlands grondgebied bevindt. In Nederland moet iedereen zich aan de Nederlandse wet houden.\\ | ||
+ | Deze module heeft tot doel het probleem van de ‘onwetendheid‘ te helpen oplossen. Als leidinggevende bent u verantwoordelijk gesteld om namens de werkgever werkzaamheden goed en veilig, conform de minimum eisen van de wet, te laten uitvoeren. Deze module geeft aan welke wetgeving daarbij om de hoek kan komen kijken. Dat is vaak meer dan u denkt. | ||
+ | |||
+ | ==== 1.1.2 Soorten wetgeving ==== | ||
+ | De belangrijkste onderverdeling van het Nederlandse recht is in bijgaande tabel opgenomen.\\ | ||
+ | |||
+ | **Tabel soorten wetgeving**\\ | ||
+ | |< | ||
+ | ^ eerste verdeling ^ onderverdeling ^ voorbeelden | ||
+ | | publiek recht | staatsrecht | ||
+ | | ::: | strafrecht | ||
+ | | ::: | bestuursrecht | ||
+ | | ::: | ||
+ | | ::: | ||
+ | | ::: | categoraalrecht | ||
+ | | ::: | ||
+ | | ::: | ||
+ | | ::: | ||
+ | | ::: | ||
+ | | privaat recht | burgelijk recht | Burgelijk wetboek | ||
+ | |||
+ | **Publiek recht**\\ | ||
+ | Het publieke recht beschrijft de manier waarop de overheid met de burgers (het publiek), op het bepaalde rechtsgebied omgaat. | ||
+ | |||
+ | **Staatsrecht**\\ | ||
+ | Het staatsrecht geeft aan hoe de overheid zelf is georganiseerd en hoe zij wetten uitvaardigt. Ook provincies en gemeenten mogen wettelijke regelingen, verordeningen geheten, uitvaardigen. Die verordeningen mogen niet strijdig zijn met hogere wetgeving. | ||
+ | |||
+ | **Strafrecht**\\ | ||
+ | In het strafrecht, met name het Wetboek van Strafrecht, wordt het overtreden van wettelijk vastgestelde normen en gedragsregels strafbaar gesteld. ‘Gij zult niet doden’, is zo’n belangrijke rechtsregel, | ||
+ | Het strafrecht geeft ook aan hoe burgers die in de wet genoemde delicten plegen, door het justitieel apparaat mogen worden vervolgd en gestraft. Een feit moet expliciet, dat wil zeggen met name genoemd, strafbaar zijn gesteld, anders mag het niet worden vervolgd, ook niet ‘naar analogie’. | ||
+ | |||
+ | **Bestuursrecht**\\ | ||
+ | Het bestuursrecht geeft aan hoe de overheid zich als zorgvuldig bestuurder moet opstellen hoe burgers tegen overheidsbeslissingen bezwaar kunnen maken of beroep kunnen aantekenen. Belangrijk is dat een boete , tegenwoordig veel meer dan vroeger, ook bestuursrechtelijk in plaats van strafrechtelijk kan worden opgelegd. | ||
+ | |||
+ | **Categoraal recht**\\ | ||
+ | Het categoraal recht betreft bijzondere gebieden van de samenleving, | ||
+ | Tenslotte is de Wet Economische Delicten een wet die zowel categoraal recht is, als strafrecht. | ||
+ | |||
+ | **Privaatrecht**\\ | ||
+ | Het privaatrecht behandelt de rechtsverhoudingen tussen burgers, maar ook bedrijven, onderling. Als ze bij een geschilpunt er zelf niet uitkomen, kunnen ze bij de overheid, c.q. de rechter, hun gelijk halen. De overheid is daarin echter geen partij. Een rechter hoort de argumenten van beide partijen, toetst dat aan regelgeving en jurisprudentie en doet een bindende uitspraak. Ook regelt het privaatrecht hoe de onderlinge rechtsverhoudingen tussen partijen worden gewijzigd, bijvoorbeeld door het tekenen van koopcontracten, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | \\ | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | ====1.2.1 Nederlands grondgebied==== | ||
+ | **Nederlandse bodem, Nederlandse vlag**\\ | ||
+ | Onze wetten gelden voor iedereen (natuurlijk persoon of rechtspersoon) die zich op Nederlands grondgebied (territorium) bevindt. Ze gelden dus ook voor Nederlandse vestigingen van buitenlandse bedrijven. Zeeschepen (en luchtvaartuigen) onder Nederlandse vlag gelden ook als Nederlands grondgebied. Het maakt daarbij niet uit of ze zich in buitenlandse havens of internationale wateren (dan wel in het luchtruim) bevinden.\\ | ||
+ | |||
+ | **Territoriaal gebied**\\ | ||
+ | Echter elk schip, dus ook een buitenlands schip, dat de Nederlandse territoriale wateren binnenkomt moet zich qua gedrag, ongeacht zijn vlag, aan toepasselijke Nederlandse regelgeving houden. Daarbij is belangrijk vast te stellen wat wel of niet tot de interne zaken van het schip (de eigen vlag) behoort. Omgekeerd zal een Nederlands schip dat in buitenlandse territoriale wateren vaart of daar een haven binnenloopt, | ||
+ | |||
+ | **Vreemde vlag**\\ | ||
+ | Een buitenlands schip blijft buitenlands grondgebied, | ||
+ | |||
+ | **Off-shore**\\ | ||
+ | Platforms op het Nederlandse continentale plat, het z.g. off-shore gebied, behoren tot het Nederlands grondgebied. | ||
+ | |||
+ | ==== 1.2.2 Toepasselijkheid==== | ||
+ | **Op 1 feit meerdere wetgeving toepasselijk**\\ | ||
+ | Op eenzelfde gebeurtenis, | ||
+ | |||
+ | **Normadressant**\\ | ||
+ | Degene tot wie de wetgever zich richt, wordt de normadressant genoemd. Wie dat is of wie dat zijn, staat aan het begin van de wet, meestal artikel 1, vermeld, en maakt duidelijk op wie de wet van toepassing is, bijvoorbeeld in de Arbowet de werkgever en de werknemer en in de Schepenwet zijn de kapitein en de eigenaar belangrijke normadressanten. | ||
+ | |||
+ | ==== 1.2.3 Karakter publieke wetgeving==== | ||
+ | **Verschil tussen Arbowet en Milieuwetten**\\ | ||
+ | De systematiek in de publieke wetgeving verschilt nogal. Bovendien moet men bij het raadplegen van wetgeving altijd vast stellen wie door de wetgever als normadressanten zijn aangemerkt. Anders is die wetgeving niet van toepassing.\\ | ||
+ | De Arbowet richt zich bijvoorbeeld tot de normadressanten werkgever en de werknemer, niet tot particulieren. Het gaat om situaties waar arbeid onder gezag wordt verricht. Op zelfstandigen, | ||
+ | De milieuwetten richten zich in principe tot iedereen, bedrijf en particulier. De normadressant is hier ‘een ieder’. Binnen de milieuwetgeving kan in bepaalde gevallen wel onderscheid worden gemaakt naar verschillende normadressanten. In de Wet milieubeheer is er een deel: ‘Bescherming van mens en milieu’ bij het bedrijfsmatig handelen (bedrijven of inrichtingen) en een deel ‘Bescherming van mens en milieu’ bij het particulier handelen (huishoudens, | ||
+ | |||
+ | **Gebod en verbod**\\ | ||
+ | Milieuwetten hebben het karakter van ‘het is verboden, tenzij …' (verbodswetgeving), | ||
+ | |||
+ | |||
+ | \\ ===== 1.3 Niveaus van wetgeving===== | ||
+ | |||
+ | ==== 1.3.1 Wetgevingspiramide==== | ||
+ | {{waterbouw: | ||
+ | Wetgeving bestaat doorgaans uit een drieluik, gevormd door drie niveaus van wetgeving. Dat zijn: niveau 1. Wet, niveau 2. Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) en niveau | ||
+ | |||
+ | **Raamwet, Algemene Maatregel van Bestuur, Ministerieel Besluit**\\ | ||
+ | Bij de ‘arbo’ leidt dit tot het samenhangende drietal: Arbowet, Arbobesluit en Arboregeling. Bij de zeevaart is dit Schepenwet, Schepenbesluit en Regelingen via Bekendmakingen aan de Scheepvaart. Voor publieke veiligheid is dat bijvoorbeeld de Brandweerwet, | ||
+ | In sommige juridische handboeken komt men onderaan in de piramide ook nog het niveau ‘beleidsregels’ tegen. Een beleidsregel is echter geen echte wetgeving en wordt daarom ook vaak met de term ‘pseudo-wetgeving’ aangeduid. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== 1.3.2 Beleidsregels==== | ||
+ | De overheid is zich ervan bewust dat wetgeving moeilijk leesbaar en lastig te begrijpen kan zijn. Om de burger daarin tegemoet te komen heeft de overheid beleidsregels uitgevaardigd. Dit zijn richtsnoeren voor handhaving en vervolging. Hierin wordt aangegeven op welke wijze de normadressant aan wetgeving zou kunnen voldoen. Dit is geen absolute verplichting, | ||
+ | Tot 1 januari 2007 gold deze situatie ook voor de Arbowet en onderliggende besluiten. Sinds 1 januari 2007 is de Arbowet zodanig aangepast, dat voortaan werkgevers en werknemers in gezamenlijk overleg tot afspraken kunnen komen op welke wijze men aan de Arbowetgeving invulling wil geven. Deze afspraken worden vervolgens vastgelegd in een zogenaamde arbocatalogus. Arbocatalogi op brancheniveau kunnen vervolgens ter goedkeuring aan de Arbeidsinspectie (AI) worden aangeboden. Indien de AI de arbocatalogus goedkeurt, vervallen de relevante beleidsregels en treden de afspraken in de Arbocatalogus ervoor in de plaats.\\ | ||
+ | Indien er geen arbocatalogus op brancheniveau bestaat gelden alsnog de beleidsregels, | ||
+ | |||
+ | ==== 1.3.3 Wetgevende machten==== | ||
+ | **Bevoegd gezag**\\ | ||
+ | In onderstaande tabel is per niveau aangegeven welke overheden bevoegd zijn wettelijke regelingen uit te vaardigen. | ||
+ | |||
+ | ^ Wettelijk niveau | ||
+ | |Wet | regering + volksvertegenwoordiging | | ||
+ | |Algemene maatregel van bestuur, AMvB | regering | ||
+ | |Ministeriële regeling, MR | minister | ||
+ | |Provinciale verordening | ||
+ | |Gemeentelijke verordening | ||
+ | |||
+ | De term ‘bevoegd gezag’ komt men niet alleen bij de wetgevende macht, maar ook bij de handhavende macht tegen. | ||
+ | |||
+ | ==== 1.3.4 Regelgeving van lagere overheden==== | ||
+ | **Regelgeving lagere overheden**\\ | ||
+ | Lagere overheden kunnen aan bedrijven en burgers ook verplichtingen opleggen. Die regels mogen overigens niet strijdig zijn met landelijke wetgeving. Verdere inperking en aanvulling van landelijke wetgeving is echter wel mogelijk.\\ | ||
+ | In elke regio heeft men te maken met provinciale en gemeentelijke verordeningen, | ||
+ | Elke gemeente mag bijvoorbeeld zelf bepalen waar vanaf de rijksweg de ‘Route Gevaarlijke Stoffen’ (bolletje/ | ||
+ | |||
+ | ==== 1.3.5 Internationale ‘wetgeving’==== | ||
+ | De term ‘internationale wetgeving’ dekt de lading niet helemaal, omdat internationale wetgeving in feite niet bestaat. Het gaat om internationale afspraken met een bepaald bindend karakter voor de deelnemende landen. Bepalend is wat er uiteindelijk in de afzonderlijke nationale wetgevingen is vastgelegd. | ||
+ | Het is van belang te weten welke internationale organisaties in het leven zijn geroepen om ‘internationale afspraken’ voor te bereiden. De publicaties van die organisaties vormen ‘vandaag’ de voorbode van hetgeen ‘morgen’ ook nationale wetgeving zal zijn.\\ | ||
+ | Daarbij dient men een onderscheid te maken tussen intergouvernementele en supranationale organisaties.\\ | ||
+ | Een intergouvernementele organisatie, | ||
+ | |||
+ | **Wereldwijd**\\ | ||
+ | Binnen de Verenigde Naties zijn diverse internationale intergouvernementele organen ingesteld die met de lidstaten bindende afspraken maken. Twee belangrijke zijn de IMO en de ILO. Het deelnemende land moet de afspraken daarna nog wel in de eigen wetgeving opnemen. Het kan nuttig zijn te bepalen of een bepaald land waar het bedrijf projecten gaat uitvoeren, zich ook aan deze internationale afspraken gecommitteerd heeft. | ||
+ | Voor de zeevaart is de International Maritime Organization **IMO** belast met het opstellen van richtlijnen voor veiligheid en milieu op zee. Bij de IMO is het overigens al zo, dat bepaalde afspraken bij verstek bindend kunnen worden. Als een land niet heeft gereageerd, wordt de afspraak automatisch na een afgesproken termijn van kracht.\\ | ||
+ | Voor veiligheid bij de arbeid houdt de International Labour Organization **ILO** zich bezig met regels op te stellen. Daarnaast heeft de ILO tot taak het vrije ondernemerschap in alle aangesloten landen te promoten.\\ | ||
+ | Bedrijven die buiten Nederland opereren hebben vaker met deze internationale organisaties te maken dan bedrijven die uitsluitend binnenlands opereren. Elk land heeft zijn eigen manier om de internationale afspraken in de nationale wetgeving op te nemen. Daardoor zijn er over eenzelfde onderwerp kleine verschillen per land mogelijk. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | \\ ===== 1.4 Rol overheid===== | ||
+ | De overheid vervult bij wet- en regelgeving drie verschillende taken: | ||
+ | * Wetten uitvaardigen. | ||
+ | * Toezicht en handhaving. | ||
+ | * Opsporing en vervolging. | ||
+ | Deze rollen, die ook wel als wetgevende macht, uitvoerende macht en rechtsprekende macht worden onderscheiden, | ||
+ | |||
+ | ==== 1.4.1 Wetgevende macht==== | ||
+ | De rol van de overheid als wetgevende macht is hierboven beschreven. Wetten en regels worden door het parlement vastgesteld. In principe zal wetgeving met terugwerkende kracht een uitzondering zijn. Zeker als het gaat om strafbaarstelling. De meeste wetten hebben een aanlooptijd van meerdere jaren voordat ze uiteindelijk aangenomen worden, uitvoeringsbesluiten vergen een kortere tijd van meerdere maanden. | ||
+ | |||
+ | ==== 1.4.2 Handhaving==== | ||
+ | Inspectiediensten zien erop toe dat wetten worden nageleefd. Ze kunnen een waarschuwing geven of meteen een boete uitschrijven of proces verbaal opmaken. | ||
+ | Wie zich niet aan de wet houdt zal in principe strafbaar zijn. Het kan gaan om lichte en zware delicten, respectievelijk overtredingen en misdrijven genoemd. Overtredingen worden meestal met een boete afgedaan, misdrijven doorgaans met een gevangenisstraf. Dat iemand straf verdient zal eerst overtuigend bewezen moeten worden.\\ | ||
+ | Bij het toezicht op de naleving is er onderscheid tussen twee typen handhavers. Ten eerste de ambtelijke toezichthouders (inspectiediensten) en ten tweede de (bijzondere) opsporingsambtenaren (boa’s). Deze laatstgenoemde beschikken over speciale bevoegdheden, | ||
+ | |||
+ | ==== 1.4.3 Vervolging==== | ||
+ | In het recht komen kernachtige gezegdes voor die de grote lijn aangeven, maar echter niet in alle gevallen waar behoeven te zijn. | ||
+ | Als eerste noemen we: ‘Geen schuld, geen straf’. Straf mag pas worden opgelegd, als schuld door de aanklagende partij is aangetoond. De verdedigende partij kan ook aantonen dat hij geen schuld had.\\ | ||
+ | Een andere is: ‘Wie eist, bewijst’. Dat heeft voornamelijk betrekking op het civiel recht. De uitzondering noemen we ‘omgekeerde bewijslast’. | ||
+ | Echter ook in de vervolging door het Openbaar Ministerie zullen overtredingen en misdrijven aangetoond moeten worden. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== 1.4.4 Openbaar Ministerie, OM==== | ||
+ | **Handhaving en Opsporing**\\ | ||
+ | De overheid, in het bijzonder het Ministerie van Justitie, maakt onderscheid tussen handhaving (inspectie) en opsporing. Handhaving controleert of alles goed gaat. Opsporing gaat uit van overtredingen en misdrijven die moeten worden vastgesteld. Voor de handhaving zijn vele specifieke inspectiediensten in het leven geroepen.\\ | ||
+ | Voorbeelden zijn: Arbeidsinspectie, | ||
+ | Doorgaans heeft het publiek te maken met zowel handhavers als inspectiediensten, | ||
+ | Het openbaar ministerie, het OM, heeft tot taak opgespoorde strafbare feiten voor de rechter te brengen. | ||
+ | |||
+ | __Verwijzing algemeen: | ||
+ | |||
+ | ==== 1.4.5 Rechtszekerheid, | ||
+ | **Bezwaar en beroep**\\ | ||
+ | Vele wetten kennen procedures om tegen overheidsbeslissingen bezwaar of beroep aan te tekenen. Deze procedures moeten voldoen aan richtlijnen van de Algemene Wet Bestuursrecht. | ||
+ | |||
+ | **Hof van Justitie**\\ | ||
+ | In Europa kan men nog een beroep doen op het Hof van Justitie (Luxemburg), | ||
+ | |||
+ | **Regelgeving in het buitenland**\\ | ||
+ | Nederlanders die zich op buitenlands grondgebied bevinden hebben met de aldaar geldende wetgeving te maken. Zij kunnen in dat andere land vervolgd, opgepakt, ingesloten, verhoord en berecht worden volgens het daar geldende rechtssysteem. Men kan in het buitenland niet zomaar worden vervolgd als men zich op Nederlandse bodem (zeeschip) bevindt. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | \\ ===== 1.5 Verantwoordelijkheid, | ||
+ | Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid zijn twee nauw verwante begrippen. Verantwoordelijk is men voor goede gang van zaken, dus ook voor het navolgen van de wettelijke verplichtingen.\\ | ||
+ | Aansprakelijk is men, of kan men zijn, wanneer het mis is gegaan of wanneer men zich niet aan wetgeving heeft gehouden. Dat kan tot tot schade of letsel hebben geleid. Door overtreding van een regel, zonder directe gevolgen, is men al strafbaar. Ook tijdelijke hinder, zoals het veroorzaken van lawaai, kan tot veroordeling leiden. | ||
+ | |||
+ | ==== 1.5.1 Delicten of strafbare feiten==== | ||
+ | **Strafrecht, | ||
+ | In de wetgeving dient te zijn opgenomen welke feiten strafbaar zijn gesteld. Strafbaar gestelde feiten kunnen als een overtreding of als misdrijf worden aangemerkt. Overtredingen zijn minder ernstig en leiden meestal tot een boete. Misdrijven leiden doorgaans tot een gevangenisstraf. \\ | ||
+ | Soms heeft de wetgever een koppeling met andere wetgeving gemaakt. Een strafbaar feit in bijvoorbeeld de Arbowet kan als ‘economisch delict’ worden aangemerkt en verder op grond van de Wet economische delicten worden bestraft. | ||
+ | |||
+ | **Bestuurlijke boete**\\ | ||
+ | Een bestuurlijke boete kan worden opgelegd via de toezichthoudende instantie (bijvoorbeeld Arbeidsinspectie). Dit gebeurt dan zonder tussenkomst (veroordeling) van de rechter. Tegen een boetebeschikking kan bezwaar worden aangetekend. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== 1.5.2 Civiele aansprakelijkheid==== | ||
+ | Niet alleen de overheid kan (rechts)personen aansprakelijk stellen. Deze rechtspersonen kunnen dat onderling ook doen voor de civiele rechter. Dan is er sprake van civiele aansprakelijkheid.\\ | ||
+ | Zij doen dan een beroep op bepaalde onderdelen van het Burgerlijk Wetboek, zoals Arbeidsrecht of het Verbintenissenrecht. Met name gaat het hier om arbeidscontracten en aannemingscontracten. | ||
+ | |||
+ | === 1.5.2.1 Zorgplicht werkgever === | ||
+ | Door een arbeidscontract aan te gaan heeft de werkgever een zorgplicht t.o.v. de werknemer, die soms verder gaat dan in de Arbowet is gesteld. Een werknemer die beroepshalve schade of letsel heeft opgelopen kan op grond van het Burgerlijk Wetboek (BW) zijn werkgever daarvoor aansprakelijk stellen. Dat staat los van eventuele overtredingen van de Arbowet. Geconstateerde overtredingen (boete of straf) dragen wel bij aan de kracht van de aansprakelijkstelling. De werkgever zal op grond van het BW moeten aantonen, dat hij aan zijn zorgplicht heeft voldaan. | ||
+ | |||
+ | === 1.5.2.2 Contractuele aansprakelijkheid=== | ||
+ | **Contract werkgevers onderling**\\ | ||
+ | Wanneer partijen een contract sluiten zijn zij gehouden de vastgelegde afspraken na te komen. De meeste contracten bevatten voorwaarden over het naleven van de Arbowetgeving of gaan vergezeld van algemene voorwaarden waarin ze zijn opgenomen. Daarnaast zijn er contracten van aannemers met onderaannemers, | ||
+ | |||
+ | **Wettelijke verantwoordelijkheden niet overdraagbaar**\\ | ||
+ | De uitvoering van bepaalde wettelijke verplichtingen kan d.m.v. een overeenkomst aan andere partijen worden overgedragen. De aannemer blijft, als normadressant, | ||
+ | |||
+ | __Verwijzing algemeen: | ||