Verschillen
Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
waterbouw:vgm_handboek_4_34 [2014/05/30 21:36] – [Sectie 3 - Voorschriften en wetsartikelen m.b.t. noodplannen, vluchtwegen, nood- uitgangen, introductie, training, oefenen van brandbestrijding en overige specifieke maatregelen] henk | waterbouw:vgm_handboek_4_34 [2014/05/30 21:40] (huidige) – [Wet- en regelgeving m.b.t. brand, brandpreventie, brandbestrijding, branddetectie en alarminstallaties] henk | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
+ | /*live*/ | ||
+ | ~~NOTOC~~ | ||
+ | {{waterbouw: | ||
+ | |||
+ | ====== Bijlage 34 ====== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | =====Wet- en regelgeving m.b.t. brand, brandpreventie, | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | Bijlage 34 bestaat uit 3 secties t.w.: | ||
+ | |||
+ | |<100% 5% ->| | ||
+ | ^ sectie | ||
+ | | [[vgm_handboek_4_34# | ||
+ | | [[vgm_handboek_4_34# | ||
+ | | [[vgm_handboek_4_34# | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Sectie 1 ==== | ||
+ | **Voorschriften en wetsartikelen bij __nieuwbouw en bestaande bouw__ die te maken hebben met preventieve maatregelen voor het tijdig vaststellen van brand, vluchten bij brand en bestrijden van brand.**\\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === A - Locaties aan de wal (A1)=== | ||
+ | |||
+ | **Arbeidsomstandighedenwetgeving**\\ | ||
+ | |<100% 20% ->| | ||
+ | ^artikel | ||
+ | ^//Arbowet // || | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | | | ||
+ | ^// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | \\ \\ | ||
+ | **Wet en regelgeving m.b.t. bouwbesluit**\\ | ||
+ | |<100% 20% ->| | ||
+ | ^artikel | ||
+ | ^// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | | | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | | | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | ^//Regeling Bouwbesluit 2012 // || | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |||
+ | Verder is er door de VEBON een branchenorm uitgegeven m.b.t. Veiligheidsaspecten voor “Blusinstallaties” 2de druk 2007\\ | ||
+ | |||
+ | //N.B. Na het intoetsen van de hierna genoemde link | ||
+ | |||
+ | De branchenorm is opgedeeld in de volgende hoofdstukken: | ||
+ | -Algemeen | ||
+ | -Inleiding | ||
+ | -Normen, wet- en regelgeving | ||
+ | -Risico’s verbonden aan de toepassing van blusinstallaties | ||
+ | -Veiligheidsaspecten bij blootstelling aan blusgassen | ||
+ | -Bouwkundige voorzieningen | ||
+ | -Brandmelding, | ||
+ | -Constructieve veiligheid | ||
+ | -Bedieningsinstructie en onderhoud | ||
+ | -Onderhoud | ||
+ | -Definities | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | === B - Voertuigen en machines (B1)=== | ||
+ | Buiten het vervoer van gevaarlijke stoffen zijn er in Nederland voor voertuigen en machines geen specifieke wettelijke voorschriften m.b.t. bovenstaand onderwerp.\\ | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | === C - Schepen (C1)=== | ||
+ | **Schepen waarop schepenwet- en regelgeving van toepassing is**\\ | ||
+ | N.B. Voor de toepassing van deze rijkswet wordt onder " | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Schepenbesluit 2004**\\ | ||
+ | |||
+ | In het schepenbesluit 2004 wordt in de volgende artikelen verwezen naar de regelgeving die hier van belang is: | ||
+ | |||
+ | |<100% 20% ->| | ||
+ | ^artikel | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |||
+ | **SOLAS | ||
+ | |||
+ | De basis van de voorschriften m.b.t. brandpreventie, | ||
+ | |||
+ | |<100% 45% 10% 10% 35%>| | ||
+ | ^ chapter | ||
+ | |II-2 Construction – Fire protection, fire detection and fire extinction* | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | //*N.B. Na het intoetsen van de hierna genoemde link [[http:// | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **IMO resolutions/ | ||
+ | |||
+ | Verder zijn de volgende IMO resoluties/ | ||
+ | |||
+ | |<100% 15% 70% 15%>| | ||
+ | ^ Resolutie/ circulaire | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Regels klassenbureaus**\\ | ||
+ | Indien een klassenbureau aanvullende regels heeft m.b.t. genoemd onderwerp dient hier ook aan voldaan te worden.\\ | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | === D - Kleine vaartuigen, geen tankschip zijnde (D1)=== | ||
+ | Voor de kleine vaartuigen, geen tankschip zijnde gelden de volgende artikelen uit het schepenbesluit 1965 bijlage IV hoofdstuk E:\\ | ||
+ | |<100% 10% ->| | ||
+ | ^ artikel | ||
+ | | 65* |Brandbluspompen, | ||
+ | | 66* |Vast aangebrachte brandblusinstallatie met gas als blusstof aan boord van kleine vaartuigen | ||
+ | | 67* |Brandblusvoorzieningen in ruimten voor machines op kleine vaartuigen | ||
+ | | 69* |Brandweerbijl | ||
+ | | 70* |Constructie, | ||
+ | | 71* |Voorzieningen voor ontsnapping op kleine vaartuigen | ||
+ | | 72* |Bescherming van trappen in ruimten voor accommodatie, | ||
+ | | 73* |Deuren in brandwerende schotten en luiken in brandwerende dekken op kleine vaartuigen | ||
+ | | 74* |Ventilatie systemen op kleine vaartuigen | ||
+ | | 75* |Beperking in het gebruik van brandbare materialen op kleine vaartuigen | ||
+ | | 76* |Brandontdekkings- en brandalarminstallaties aan boord van kleine vaartuigen | ||
+ | \\ | ||
+ | //*N.B. de bovengenoemde artikelen 65 t/m 76 uit het schepenbesluit 1965 kunnen worden opgezocht door het intoetsen van de hierna genoemde link waarbij men eerst artikel 65 te zien krijgt en door scrollen kan men de overige artikelen bekijken.\\ | ||
+ | [[http:// | ||
+ | |||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | === E - Binnenvaart (E1) === | ||
+ | |||
+ | **Reglement onderzoek schepen op de Rijn 1995 deel II **\\ | ||
+ | |||
+ | Voor de binnenvaart zijn de volgende artikelen uit het “Reglement onderzoek schepen op de Rijn 1995 deel II van belang: | ||
+ | |<100% 15% ->| | ||
+ | ^artikel | ||
+ | ^Hoofdstuk 10 Uitrusting | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | ^Hoofdstuk 11 Veiligheid op de werkplek | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | ^Hoofdstuk 15 Bijzondere bepalingen passagiersschepen | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | ^Hoofdstuk 22b Bijzondere bepalingen snelle schepen | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | ** binnenvaartregeling (Technische eisen voor bunkerstations)**\\ | ||
+ | |||
+ | In de binnenvaartregeling staan in bijlage 3.8 Technische eisen voor bunkerstations. In hoofdstuk 5 van deze bijlage worden de volgende artikelen over brandveiligheid genoemd: | ||
+ | |||
+ | |<100% 15% ->| | ||
+ | ^ | ||
+ | ^Hoofdstuk 5 " | ||
+ | | 32* |Vuur en onbeschermd licht | | ||
+ | | 33* |Brandblusvoorzieningen | ||
+ | | 34* |Brandmeldinstallaties | ||
+ | ^Hoofdstuk 6 “bescheiden aan boord” | ||
+ | | 35* |Documenten (lid f gaat over brandblusmiddelen) | ||
+ | | 36* |Schriftelijke instructies (lid 4c gaat over brandbestrijding) | ||
+ | | 37* |Verklaring bij brandblustoestellen | ||
+ | \\ | ||
+ | //*N.B. de bovengenoemde artikelen 32 t/m 37 uit bijlage 3.8 van de binnenvaartregeling kunnen worden opgezocht door het intoetsen van de hierna genoemde link waarbij men start aan het begin van deze bijlage en door scrollen kan men de genoemde artikelen bekijken.\\ | ||
+ | [[http:// | ||
+ | \\ \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Sectie | ||
+ | **Voorschriften en wetsartikelen m.b.t. __onderhoud, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | === A - Locaties aan de wal (A2) === | ||
+ | |||
+ | **Bouwbesluit 2012**\\ | ||
+ | |<100% 20% ->| | ||
+ | ^ artikel | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | Verder is er door de VEBON een branchenorm uitgegeven m.b.t. Veiligheidsaspecten voor “Blusinstallaties” 2de druk 2007\\ | ||
+ | Voor bediening en onderhoud zijn hoofdstuk 9 en 10 van deze branchenorm van belang.\\ | ||
+ | //N.B. Na het intoetsen van de hierna genoemde link [[http:// | ||
+ | {{waterbouw: | ||
+ | |||
+ | **Controle en keuren van blusmiddelen **\\ | ||
+ | Volgens de beoordelingsrichtlijn voor het procescertificaat voor onderhoud van brandblusmiddelen “Regeling Erkenning Onderhoud Blusmiddelen” (REOB) mogen alleen bedrijven die gecertificeerd zijn volgens genoemde beoordelingsrichtlijn de hieronder genoemde blusmiddelen keuren en waarvan toepassing uitgebreide controle uitvoeren: | ||
+ | |<100% 70% 30% ->| | ||
+ | ^omschrijving | ||
+ | |Draagbare en verrijdbare blusmiddelen | ||
+ | |Platoprolbare slangen en vormvaste slanghaspels | ||
+ | |Droge blusleidingen | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | N.B. Naast de hierboven genoemde keuring en uitgebreide controle dienen de bedrijven via een instructie met planning de blusmiddelen ook zelf regelmatig na te lopen (zie ISM/SMS, VCA etc.).\\ | ||
+ | Controlepunten voor bedrijfshulpverleners: | ||
+ | * Hangen de blusmiddelen nog op de juiste plaats? | ||
+ | * Zijn de blusmiddelen recent gecontroleerd en gekeurd door een erkend bedrijf? | ||
+ | * Zit de borging nog op de blusmiddelen? | ||
+ | * Zijn de gebruikersinstructies goed te lezen. | ||
+ | \\ \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === B - Voertuigen en machines (B2)=== | ||
+ | Voor voertuigen en machines zijn er in Nederland geen specifieke wettelijke voorschriften m.b.t. bovenstaand onderwerp.\\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === C - Schepen (C2) === | ||
+ | **Schepen waarop schepenwet- en regelgeving van toepassing is**\\ | ||
+ | N.B. Voor de toepassing van deze rijkswet wordt onder " | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | **Schepenbesluit 2004**\\ | ||
+ | |||
+ | In het schepenbesluit 2004 wordt in de volgende artikelen verwezen naar de regelgeving die hier van belang is:\\ | ||
+ | |||
+ | |<100% 20% ->| | ||
+ | ^ artikel | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | \\ \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **SOLAS | ||
+ | |||
+ | De basis voor onderhoud, inspectie en keuring van branddetectie-apparatuur, | ||
+ | |<100% 20% 10% 10% 60%>| | ||
+ | ^chapter | ||
+ | |II-2 “Construction – Fire protection, fire detection and fire extinction”* | ||
+ | |III “Life-saving appliances and arrangements”* | ||
+ | |IX “Management for the safe operation of ships”* | ||
+ | \\ | ||
+ | //*N.B. Na het intoetsen van de hierna genoemde link [[http:// | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | **ISM code**\\ | ||
+ | |||
+ | Item 10 van hoofdstuk 5 van de ISM code heeft als onderwerp “Maintenance of the ship and equipment”. In de onderliggende artikelen staat het volgende: | ||
+ | |||
+ | |<100% 15% ->| | ||
+ | ^ artikel | ||
+ | | 10.1* |The Company should establish procedures to ensure that the ship is maintained in conformity with the provisions of the relevant rules and regulations and with any additional requirements which may established by the company. | ||
+ | | 10.2* |In meeting these requirements the company should ensure that:\\ 1. inspections are held at appropriate intervals; | ||
+ | | 10.3* |The company should establish procedures in its SMS to identify equipment and technical systems the \\ sudden operational failure of which may result in hazardous situations. The SMS should provide for specific measures aimed at promoting the reliability of such equipment or systems. These measures should include the regular testing of stand-by arrangements and equipment or technical systems that are not in continuous use. | | ||
+ | | 10.4* |The inspections mentioned in 10.2 as well as the measures referred to in 10.3 should be integrated into the ships operational maintenance routine | ||
+ | |||
+ | //*N.B. via het aanklikken van de hierna volgende link komt men bij de [[http:// | ||
+ | {{waterbouw: | ||
+ | |||
+ | Verder zijn de volgende IMO resoluties/ | ||
+ | |||
+ | **IMO resolutions/ | ||
+ | |<100% 20% 70% 10%>| | ||
+ | ^ Resolutie/ circulaire | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | |||
+ | **Regels klassenbureaus**\\ | ||
+ | Indien een klassenbureau aanvullende regels heeft m.b.t. genoemd onderwerp dient hier ook aan voldaan te worden\\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | === D - Kleine vaartuigen, geen tankschip zijnde (D2) === | ||
+ | Voor de kleine vaartuigen, geen tankschip zijnde zijn geen specifieke voorschriften van toepassing m.b.t. onderhoud, inspectie en keuring van branddetectie-apparatuur, | ||
+ | |||
+ | === E - Binnenvaart (E2) === | ||
+ | Voor de binnenvaart zijn de volgende artikelen uit het “Reglement onderzoek schepen op de Rijn 1995 van belang: | ||
+ | |||
+ | |<100% 10% ->| | ||
+ | ^ artikel | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | ** binnenvaartregeling (Technische eisen voor bunkerstations)**\\ | ||
+ | |||
+ | In de binnenvaartregeling staan in bijlage 3.8 Technische eisen voor bunkerstations. In hoofdstuk 6 van deze bijlage worden de volgende artikelen over brandveiligheid genoemd: | ||
+ | |||
+ | |<100% 10% ->| | ||
+ | ^ | ||
+ | ^Hoofdstuk 6 “bescheiden aan boord” | ||
+ | | 35* |Documenten (lid f gaat over brandblusmiddelen) | ||
+ | | 37* |Verklaring bij brandblustoestellen | ||
+ | |||
+ | //*N.B. de bovengenoemde artikelen 35 t/m 37 uit bijlage 3.8 van de binnenvaartregeling kunnen worden opgezocht door het intoetsen van de hierna genoemde link waarbij men start aan het begin van deze bijlage en door scrollen kan men de genoemde artikelen bekijken.\\ | ||
+ | [[http:// | ||
+ | |||
+ | \\ \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Sectie 3 ==== | ||
+ | **Voorschriften en wetsartikelen m.b.t. __noodplannen, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | === A - Locaties aan de wal (A3) === | ||
+ | |||
+ | **Arbeidsomstandigheden**\\ | ||
+ | |<100% 20% ->| | ||
+ | ^artikel | ||
+ | ^// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | ^// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | ^// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | |[[http:// | ||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | N.B. m.b.t. Voor het opzetten van een Bedrijfshulpverlening voor locaties aan de wal kan men gebruik maken van de uitgave van de Stichting van de Arbeid “Handreiking Bedrijfshulpverlening” | ||
+ | |||
+ | Zie verder opmerking onder het kopje “Verwijzingen naar overige delen van de Arbocatalogus Waterbouw”\\ | ||
+ | |||
+ | === B - Voertuigen en machines (B3) === | ||
+ | Voor voertuigen en machines zijn er in Nederland geen specifieke wettelijke voorschriften m.b.t. bovenstaand onderwerp.\\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === C - Schepen (C3) === | ||
+ | Schepen waarop schepenwet- en regelgeving van toepassing is | ||
+ | N.B. Voor de toepassing van deze rijkswet wordt onder " | ||
+ | |||
+ | **Schepenbesluit 2004**\\ | ||
+ | |||
+ | In het schepenbesluit 2004 wordt in de volgende artikelen verwezen naar de regelgeving die hier van belang is:\\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |<100% 20% ->| | ||
+ | ^ artikel | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | |||
+ | \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **STCW (Internationaal verdrag betreffende de normen voor zeevarenden inzake opleiding, diplomering en wachtdienst 1978)**\\ | ||
+ | |||
+ | In het “Internationaal verdrag betreffende de normen voor zeevarenden inzake opleiding, diplomering en wachtdienst 1978” | ||
+ | |||
+ | |<100% 10% ->| | ||
+ | ^ artikel | ||
+ | | regulation VI/1* |Voorschrift VI/1. Verplichte minimumeisen betreffende de eisen voor zeevarenden inzake bekendheid met de materie, basisveiligheidstraining en onderricht in beveiliging | ||
+ | | regulation VI/3* |Voorschrift VI/3. Verplichte minimumeisen inzake de voortgezette opleiding in brandbestrijding (Dit voorschrift heeft betrekking tot zeevarenden die aangewezen zijn om leiding te geven aan werkzaamheden bij brandbestrijding dienen met goed gevolg een voortgezette opleiding te hebben gevolgd in brandbestrijdingsmethoden met bijzondere nadruk op organisatie, | ||
+ | //*N.B. Na het intoetsen van de hierna genoemde link [[http:// | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Zie verder ook opmerking over opleidingen onder het kopje “Verwijzingen naar overige delen van de Arbocatalogus Waterbouw”\\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **SOLAS | ||
+ | |||
+ | De basis voor het oefenen van brandbestrijding aan boord van schepen is vastgelegd in de volgende SOLAS regelgeving: | ||
+ | |||
+ | |<100% 20% 5% 10% 65%>| | ||
+ | ^chapter | ||
+ | |II-2 “Construction – Fire protection, | ||
+ | |III “Life-saving appliances and\\ arrangements”* | ||
+ | |III “Life-saving appliances and\\ arrangements”* | ||
+ | |IX “Management for the safe\\ operation of ships”* | ||
+ | |||
+ | //*N.B. Na het intoetsen van de hierna genoemde link [[http:// | ||
+ | {{waterbouw: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **ISM code**\\ | ||
+ | |||
+ | Item 8 van hoofdstuk 5 van de ISM code heeft als onderwerp “Emergency preparedness”.\\ In de onderliggende artikelen staat het volgende: | ||
+ | |||
+ | |<100% 10% ->| | ||
+ | ^ artikel | ||
+ | | 8.1* |The Company should identify potential emergency shipboard situations and establish procedures to\\ respond to them. | | ||
+ | | 8.2* |The Company should establish programmes for drills and exercises to prepare for emergency action | ||
+ | | 8.3* |The safety management system should provide for measures ensuring that the Company’s organisation can respond at any time to hazards, accidents and emergency situations involving its ships. | ||
+ | //*N.B. via het aanklikken van de hierna volgende link komt men bij de [[http:// | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Regels klassenbureaus**\\ | ||
+ | Indien een klassenbureau aanvullende regels heeft m.b.t. genoemd onderwerp dient hier ook aan voldaan te worden | ||
+ | |||
+ | Zie verder opmerking onder het kopje “Verwijzingen naar overige delen van de Arbocatalogus Waterbouw”\\ | ||
+ | |||
+ | === D - Kleine vaartuigen, geen tankschip zijnde (D3) === | ||
+ | Voor de kleine vaartuigen, geen tankschip zijnde gelden de volgende artikelen uit het schepenbesluit 1965 bijlage XIA hoofdstuk D:\\ | ||
+ | |||
+ | |<100% 10% ->| | ||
+ | ^ artikel | ||
+ | | 57* |Instructies voor noodgevallen aan boord van kleine vaartuigen lid 1, 3, 4, 5, 6, 7 en 8 | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | //*N.B. Het bovengenoemde artikel 57 uit het schepenbesluit 1965 kan worden opgezocht door het intoetsen van de hierna genoemde link waarbij men eerst artikel 54 te zien krijgt en door scrollen kan men artikel 57 opzoeken.\\ | ||
+ | [[http:// | ||
+ | |||
+ | Zie verder opmerking onder het kopje “Verwijzingen naar overige delen van de Arbocatalogus Waterbouw”\\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | === E - Binnenvaart (E3) === | ||
+ | Voor de binnenvaart zijn m.b.t. dit onderwerp geen specifieke artikelen opgenomen. Dus hier de artikelen uit de Arbo-regelgeving toepassen.\\ Zie verder opmerking onder het kopje “Verwijzingen naar overige delen van de Arbocatalogus Waterbouw”\\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Verwijzingen naar overige delen van de Arbocatalogus Waterbouw en de website " | ||
+ | |||
+ | **Introductie, | ||
+ | N.B. Hieronder volgen de onderstaande verwijzingen naar andere delen van de Arbocatalogus Waterbouw en de website " | ||
+ | * [[waterbouw: | ||
+ | * In het “Handboek Veiligheids-signalisatie” zijn de volgende pagina’s van toepassing op bovenstaand onderwerp: | ||
+ | * [[waterbouw: | ||
+ | * [[waterbouw: | ||
+ | * [[waterbouw: | ||
+ | * Van het pakket aan "Arbo cursussen” die betrekking hebben op bovenstaand onderwerp vindt men na het aanklikken van de links informatie over onderstaande cursussen: | ||
+ | * [[http:// | ||
+ | * [[http:// | ||
+ | * [[http:// | ||
+ | * [[http:// | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | **Waterbouw Beleidsregels**\\ | ||
+ | |||
+ | |<100% 20% ->| | ||
+ | ^ artikel | ||
+ | | [[waterbouw: | ||
+ | | [[waterbouw: | ||
+ | \\ \\ | ||